Předmět: Trendy v historiografii raného novověku

« Zpět
Název předmětu Trendy v historiografii raného novověku
Kód předmětu KHI/QTD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Elbel Martin, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
  • Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jadrná Matějková Hana, Mgr. Ph.D.
  • Ferencová Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář se skládá ze dvou částí: z přehledu dosavadního vývoje historického myšlení a z analýzy jeho současného stavu bádání. Pozornost je věnovaná jednotlivým historickým školám či směrům (Annales, historická antropologie, mikrohistorie, kulturní dějiny, gender history apod.), významným historikům (F. Braudel, C. Ginzburg, P. Burke, ad.) a jejich zásadním dílům a také nejtypičtějším tématům (lidová kultura, inkvizice, konfesionalizace, dějiny žen apod.). Tyto již klasické směry, díla a témata pak budou konfrontovány s nejnovější historiografií. Na jednotlivých hodinách budou rozebírány úryvky konkrétních děl s ohledem na kontext vzniku díla, použité prameny a metody. K tomu přistoupí diskuse nad vybranými teoretickými díly některých autorů (např. M. Foucault, ad.).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 100 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je seznámit studenty s klíčovými trendy současné domácí a světové historiografie pro období raného novověku (16.-18. století). Tento kurz vznikl v rámci projektu Inovace studia Historických věd na Univerzitě Palackého, reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0025.
Detailní orientace v dějinách raného novověku.
Předpoklady
Přehled o vybraných výzkumných tématech z dějin raného novověku na úrovni státní bakalářské zkoušky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast, příprava na každou hodinu, četba zadaných textů, účast v diskusi
Doporučená literatura
  • Burke, Peter. (2011). Co je kulturní historie?. Praha.
  • Burke, Peter. (2004). Francouzská revoluce v dějepisectví.. Praha.
  • Foucalt, M. (1993). Dějiny šílenství. Praha.
  • Ginzburg, C. (2000). Sýr a červi: Svět jednoho mlynáře kolem roku 1600.. Praha.
  • Marek, J. (1993). O historismu a dějepisectví. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2012) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2012) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní