Předmět: Regiony a regionální taxonomie

« Zpět
Název předmětu Regiony a regionální taxonomie
Kód předmětu KGG/RGREG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klapka Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
  • Halás Marián, prof. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět vychází z distribuce geografických jevů v prostoru, z jejich hierarchické povahy a opakovatelnosti. První část je věnována konceptu regionu, klasifikaci regionů, jejich hierarchii, struktuře a polohového potenciálu. Druhá část předmětu se zabývá regionální taxonomií jako speciální klasifikační metodou. Důraz je kladen na vývoj komplexní prostorové organizace České republiky a jejích regionálních struktur, je diskutován i vztah mezi regionalizacemi území ČR a jejím administrativními členěními. Představeny jsou také metody regionální taxonomie. Ve cvičeních studenti aplikují vybrané regionalizační metody, ať již částečně či ve své úplnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace
  • Účast na výuce - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 80 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem regionu a s metodami vymezování a analýzy regionů.
Vybavit si základní pojmy a postupy geografické regionalizace.
Předpoklady
Znalosti v rozsahu povinných předmětů studia předcházejících ve studijním plánu tomuto předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Předpokladem pro úspěšné absolvování kurzu je: 1. včasné přihlášení do moodlu a odevzdání všech požadovaných úkolů v termínu daném vyučujícími, 2. řádné vypracování zadaných úkolů, případně seminární práce 3. aktivní účast na plnění týmových úkolů 4. absolvování ústní zkoušky. Všechny části musí být splněny nezávisle na sobě. Nesplnění částí 1, 2 a 3 vede k neudělení zápočtu a není tedy možné absolvovat ústní zkoušku.
Doporučená literatura
  • Bezák, A. (1993). Problémy a metódy regionálnej taxonomie. In: Geographia Slovaca 3. Bratislava: GÚ SAV.
  • Claval, P. (1998). An Introduction to Regional Geography. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Cliff, A. D., Haggett, P., Ord, J. K., Bassett, K., Davies, R. (1975). Elements of spatial structure. A quantitative approach. Cambridge.
  • Grigg, D. (1967). Regions, models, and classes. London, Chorley, R. J., Haggett, P. eds.: Models in Geography.
  • Hampl, M., Gardavský, V., Kühnl, K. (1987). Regionální struktura a vývoj systému osídlení v ČSR. Praha: PřF UK.
  • Hampl, M. (2005). Geografická organizace společnosti v České republice : transformační procesy a jejich obecný kontext. Praha: DemoArt.
  • Johnston, R. J. (1976). Classification in geography. Norwich.
  • Klapka, P. (2019). Regiony a regionální taxonomie: koncepty, přístupy, aplikace. Olomouc.
  • Klapka, P., Tonev, P. (2008). Regiony a regionalizace. In: Toušek, V., Kunc, J., Vystoupil, J., eds.: Ekonomická a sociální geografie. Plzeň : Aleš Čeněk.
  • Maryáš, J., Řehák, S. (1987). Regionální působnost středisek osídlení. In: Atlas obyvatelstva ČSSR. Brno, Praha: Geografický ústav ČSAV, Federální statistický úřad.
  • Maryáš, J., Řehák, S. (1987). Soupis sociálněgeografických regionů ČSSR. Zprávy geografického ústavu ČSAV, roč. 24, č. 2, str. 41-58.
  • Parysek, J. J. (1982). Modele klasyfikacji w geografii. Poznań, Seria Geographia 31.
  • Robinson, G. M. (1998). Methods and techniques in human geography. Chichester.
  • Spence, N. A., Taylor, P. J. (1970). Quantitative Methods in Regional Taxonomy. In: Progress in Geography, vol. 2. London: Arnold.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr