Předmět: Prezentace v geografických oborech

« Zpět
Název předmětu Prezentace v geografických oborech
Kód předmětu KGG/PREZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Král Ondřej, Mgr. Ph.D.
  • Fňukal Miloš, RNDr. Ph.D.
  • Lehnert Michal, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jurek Martin, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
V teoretické rovině se předmět bude zabývat následujícími tématy: a) obecné principy a pravidla prezentace (komunikační dovednosti, plánování a strategie prezentace, výběr obsahu, způsoby zjišťování účinnosti, typy prezentací); b) Technické prostředky prezentace c) Software pro tvorbu prezentací (se zaměřením na PowerPoint, moodle a grafické editory) Praktické dovednosti, které budou v předmětu nacvičovány: a) PowerPointová prezentace (výběr obsahu ve vztahu k obsahu sdělení, struktura, grafické požadavky, barvy, animace, import a úpravy dat z jiných programů, import a úpravy map, prezentace časoprostorových dat; praktické ukázky, nácvik) b) práce s interaktivní tabulí (odlišnosti od poverpointové prezentace, používaný software, způsoby využití ve výuce, možnosti aktivního zapojení žáka / studneta do výuky; praktické ukázky, nácvik - tvorba prezentací) c) e-laerning (principy, specifika použití, struktura e-learningových kurzů, používaný software, typy testů a úkolů v e-learningu, strategie řízení diskusních fór; praktické ukázky, nácvik - tvorba jedné vyučovací jednotky v moodle) d) tvorba posterů a jejich prezentace (principy, rozměry, možnosti využití ve výuce).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
Výstupy z učení
Aplikace praktických prezentačních a didaktických znalostí.
Aplikace praktických prezentačních a didaktických znalostí.
Předpoklady
Studenti by měli mít absolvován předmět Úvod do studia geografie (případně Úvod do rozvojových studií), nutná je elementární počítačová gramotnost. Není nutné ovládat GIS.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet obdrží studenti na základě praktické ukázky prezentací podle jednotlivých okruhů obsahu předmětu.
Doporučená literatura
  • Čmejrková, S., Daneš, F. a Světlá, J. (1999). Jak napsat odborný text. Voznice : Leda.
  • Eco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia.
  • Hall, G. ed. (2006). Jak připravit úspěšnou přednášku. Praha : Galén.
  • Liška V. (2004). Doctorandus (průvodce budoucích Ph.D.). Praha : Professional Publishing.
  • Magera, I. (2005). Microsoft Office PowerPoint 2003 : podrobná uživatelská příručka. Brno : CP Books.
  • Meško, D., Katuščák, D., Findra, J. (2013). Akademická príručka: Chcete byť úspešní na vysokej škole?. Martin: Osveta.
  • Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi.. Praha : Grada Publishing.
  • Šesták, Z. (2000). Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (2015) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -