Vyučující
|
-
Fiedler Eduard, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Cajthaml Martin, prof. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek: 1. Úvod - Fenomenologie filosofického zájmu 2. Každodenní život a metafyzické otázky 3. Klasická řecká filosofie a otázka po bytí 4. Filosofie a křesťanské zjevení 5. Člověk jako osoba ve vztazích 6. Moderní filosofie a problém svobody 7. Fenomenologie nemoci a zdraví 8. Trinitární ontologie a solidarita v lásce a utrpení Osnova seminářů: Platón - Ústava (514a-520a: Podobenství o jeskyni) Komenský - Jedno nezbytné (3. kapitola) Patočka - Kacířské eseje (VI. Války 20. století a 20. století jako válka)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Filosofické či metafyzické otázky se nekladou nezávisle na každodenním životě lidí. Východiskem jejich filosofického zvýslovnění je proto zájem vyvolaný udivující dobrotou skutečnosti nebo nepochopitelnou přítomností zla či utrpení. Klasická řecká filosofie na tomto základě položila otázku po bytí jsoucího. Setkání křesťanské zvěsti a řecké filosofie proměnilo charakter této otázky rozpoznáním ontologické hloubky bytí člověka jako osoby ve vztazích. Perspektiva křesťanské filosofické antropologie pak ukazuje podstatná témata lidského života, jakými jsou svoboda či nemoc a zdraví jako skutečnosti, ve kterých se projevuje povolání člověka k bytostné solidaritě, vycházející z jedinečnosti křesťanského porozumění bytí v analogii s vnitřním životem trojjediného Boha Otce, Syna a Ducha svatého. Student získá znalosti z oblasti filosofických témat významných pro sociální práci a spojených s výkonem této profese. V rámci filosofie budou studentům přiblíženy základní filosofické problémy a jejich řešení v rámci evropského filosofického myšlení ve vztahu k sociální práci. Předmět se zabývá také vztahy sociální filozofie a etiky, sociální filozofie a politiky, ideologie, práva a dalších disciplín.
- Studenti se budou orientovat v základních filosofických problémech. - Budou schopni interpretovat odborný text. - Budou schopni zaujímat kritická stanoviska k celospolečenským otázkám.
|
Předpoklady
|
Znalosti dějin filosofie na středoškolské úrovni. Schopnost kritického a pojmového myšlení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej
Účast na přímé seminární výuce. Domácí příprava na základě pokynů vyučujícího. Ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Augustin. (2015). Vyznání. Kostelní Vydří.
-
Heinrich Schmidinger. (2012). Úvod do metafyziky. Praha.
-
J. Pieper. (2007). Co znamená filozofovat?. Kostelní Vydří.
-
Jan Amos Komenský. (2020). Jedno nezbytné. Praha.
-
Jan Patočka. (2007). Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha.
-
Jan Pavel II. (1999). FIDES ET RATIO: Encyklika Jana Pavla II. adresovaná biskupům katolické církve O VZTAZÍCH MEZI VÍROU A ROZUMEM. Praha.
-
Jan Sokol. (2019). Malá filosofie člověka. Praha.
-
Norris Clarke. (2007). Osoba a bytí. Praha, Kostelní Vydří.
-
Platón. (2017). Ústava. Praha.
-
Rémi Brague. (2019). Kotvy na nebesích: Metafyzická základna života. Praha.
|