|
Vyučující
|
-
Fiedler Eduard, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Uvedení do života a díla Jana Amose Komenského (1592-1670) 2) Spirituální a mystické prameny Komenského myšlení (četba textů z Hlubiny bezpečnosti a úryvků z revelací K. Poniatowské) 3) Člověk jako Boží dítě: Komenského pojetí metafyzického dětství (četba úvodu Informatoria školy mateřské) 4) Metafyzické myšlení Jana Amose Komenského mezi aristotelismem a platonismem (četba První filosofie a Brány věcí) a Komenského pansofická syntéza: Všeobecná rozprava o nápravě věcí lidských (četba úryvků zejména s Pansofie) 5) Jedno nezbytné: Komenského malá křesťanská metafyzika pro každodenní život 6) Trinitární metafyzika Jana Amose Komenského a současný význam Komenského myšlení (četba Patočkových a Schadelových interpretací Komenského)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Jan Amos Komenský (1592-1670) je známý především jako otec moderní pedagogiky. Jeho pedagogické myšlení mělo ale svůj filosofický a teologický základ, který sám Komenský pokládal za nejdůležitější část svého díla a který je dnešními interprety nově vykládán jako nejaktuálnější aspekt jeho myšlení. Tento předmět proto představí Komenského jako originálního filosofa a teologa, který v kontextu pozdní renesance a ranné modernity rozvinul svébytný filosoficko-teologický systém spojující aristotelskou i platónskou filosofickou tradici s křesťanskou trinitární metafyzikou. Toto spojení Komenskému umožnilo sloučit moderní důraz na lidskou subjektivitu a kreativitu s celostní vizí participativního řádu reality. Těžištěm předmětu bude společná četba Komenského filosofických, teologických a mystických textů (v českém překladu) dokládajících jedinečnost Komenského pansofické syntézy.
Studenti získají základní přehled o současných interpretacích Komenského myšlení v teologických a filosofických souvislostech. Získají také základní orientaci v oblasti filosofie výchovy, křesťanské metafyziky a trinitární ontologie.
|
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Účast na alespoň 4 z 6 webinářů. Krátký referát (5-1O minut) uvádějící do seminární četby (alternativně seminární práce s max. rozsahem 5 normostran).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Jan Amos Komenský. (2020). Jedno nezbytné. Praha.
-
Jan Amos Komenský. (2017). Spisy o první filosofii. OIKOYMENH.
-
Komenský, J. A., & Havelka, T. (2007). Informatorium školy mateřské. Praha: Academia.
-
Komenský, J. A. (2010). Předehra pansofie: objasnění pansofických pokusů. Praha.
-
Komenský, J.A. (1966). Obecná porada o nápravě věcí lidských.. Praha.
|