Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Náplní semináře je seznámení s technikou novověké ústní disputace, a to částečně z historického, především však ze systematického hlediska. Seminář dále využívá základní znalosti logiky aristotelské tradice, tyto znalosti doplňuje a cvičí studenty v jejich efektivním využívání při živé argumentaci podle formálních pravidel disputace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je kultivace argumentačních schopností studentů.
Student je v základní rovině seznámen s problematikou především barokních disputací, umí konstruovat základní typy argumentů a řešit je podle tradiční disputační formy.
|
Předpoklady
|
Základy výrokové logiky a sylogistiky
KFK/TPO
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Domácí přípravy a aktivní účast v semináři
|
Doporučená literatura
|
-
Angelelli, I. The Techniques of Disputation in the History of Logic.
-
Felipe, D. L. Post Medieval Ars Disputandi.
-
Kotala, L. Novověká ústní disputace. Kořeny, proces, úskalí a možnosti..
-
Novák, L., Dvořák, P. (2007). Úvod do logiky aristotelské tradice.. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
-
Sanderson, R. Logicae artis compendium.
-
Sousedík, S. Technika filosofické disputace v 17. století..
|