| Název předmětu | Četba textů novověké filozofie 26 (Filosofie smyslu) |
|---|---|
| Kód předmětu | KFI/BNF26 |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Smysl jako téma filosofie. Ztráta smyslu jako fenomén. Smysl, konečnost života a konečnost světa. Smysl, determinismus a nahodilost. Založení smyslu v metafyzice (Descartes). Od morálního k náboženskému smyslu (Kant). Kritika morálního a metafyzického smyslu ve jménu smyslu života (Nietzsche). Smysl a vyprázdněná racionalita moderní vědy (Husserl). Život má smysl, neboť je absurdní (Camus). Ber to s humorem - absurdno a ironie (Nagel). Skrytost velkého smyslu (Patočka). Literatura: Descartes, R., Meditace o první filosofii. Přel. P. Glombíček. Praha, OIKOYMENH 2010. Kant, I., Kritika praktického rozumu. Přel. J. Loužil. Praha, OIKOYMENH 2022. Nietzsche, F., Ranní červánky. Přel. V. Koubová. Praha, OIKOYMENH 2023. Camus, A., Mýtus o Sysifovi. Přel. D. Steinová. Praha, Garamond 2006. Husserl, E., Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha, Academia 1996. Landau, I., Hledání smyslu v nedokonalém světě. Praha, Academia 2024. Nagel, T., Absurdno, in: Reflexe, 61, 2021, s. 71-82. Patočka, J., Kolem Masarykovy filosofie náboženství, in: J. Patočka, Češi I, Praha, OIKOYMENH 2006, s. 366-422.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Kurz je věnován motivu smyslu a příbuzným motivům (jako např. absurdno) v moderním a současném myšlení. Obsahem kurzu je tematizace této otázky prostřednictvím klasických i novějších textů, a to z kontinentální i analytické filosofie. Kombinuje historický a systematický přístup; vychází z moderní kontinentální tradice, v níž se tato otázka rodí, a směřuje k současným fenomenologickým i analytickým diskusím. Cílem kurzu je kultivace vlastního filosofického tázání po smyslu a smysluplnosti a utřídění si možných přístupů k otázce, která je v době poznamenané ztrátou smyslu stále naléhavější.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Aktivní a pravidelná účast (min. 80 %) Vypracování a obhájení seminární práce na vybrané téma (4 ns.) |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie maior (2022) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie minor (2022) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |