Vyučující
|
-
Štěpánová Jarmila, Mgr. Ph.D.
-
Smékal David, PhDr. Ph.D.
-
Raisová Kateřina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hanzlíková Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Termíny věda a výzkum - implikace do rehabilitace a fyzioterapie. Podmínky a charakteristiky vědy a výzkumu, vztah vědy, výzkumu a praxe. Úkoly a cíle výzkumu ve fyzioterapii, etické aspekty výzkumu. Metody vědecké práce ve fyzioterapii, metody získávání údajů pro výzkum ve fyzioterapii a dotazníkové metody. Relevantní odborná literatura a její vyhledávání - volba databází. Formulace vědeckých problémů a design studií. Tvorba výzkumných souborů a volby metod hodnocení, randomizované kontrolované klinické studie v rehabilitaci. Evidence-based medicine a evidence-based practice, standardy a doporučené postupy. Metody hodnocení výsledků a kvality výzkumných studií. Kvantitativní výzkum v rehabilitaci a fyzioterapii. Kvalitativní výzkum v rehabilitaci a fyzioterapii a používané metody. Retrospektivní a prospektivní popisný výzkum. Nejčastěji užívané statistické metody v rehabilitaci a fyzioterapii. Systematické přehledy a meta-analýzy v rehabilitaci a fyzioterapii. Základní doporučení pro přípravu odborných článků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmět je podat studentům ucelený přehled postupů vědecké práce, která je v souladu se zásadami praxe založené na důkazech (evidence-based practice) a v souladu s etickými principy výzkumu ve zdravotnictví. Studenti zvládnou způsoby vyhledávání relevantních vědeckých informací a jsou seznámeni se způsoby hodnocení kvality vědeckých prací. Budou seznámeni se způsoby získávání a zpracování výzkumných údajů. Na základě teoretických poznatků budou studenti schopni dodržovat zásady správné výzkumné praxe a zásady psaní odborných a vědeckých textů v rehabilitaci a fyzioterapii.
Student využívá získané znalosti z výzkumů v rehabilitaci při tvorbě diplomové práce a v plánování nových výzkumů v rehabilitační praxi.
|
Předpoklady
|
Předpokladem ke studiu tohoto předmětu je dostatečná znalost základů metodologie a statistiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Studenti budou mít za úkol vyhledávat tematicky zaměřené práce, posuzovat typy a design studií a dále vytvořit modelové projekty studií v kontextu připravované diplomové práce. Studenti se ve 100 % účastní seminářů, na kterých budou prezentovat zadané úkoly. Kolokvium probíhá ústní formou.
|
Doporučená literatura
|
-
Carter, R., & Lubinsky, J. (2015). Rehabilitation research: Principles and applications (5th ed).. St. Louis.
-
Hendl, J., & Remr, J. (2017). (2017). Metody výzkumu a evaluace. PRAHA.
-
Jarošová D., & Zeleníková, R. (2014). Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence-based nursing.. PRAHA.
-
Kristiníková, J. (2011). Evidence based practice v rehabilitačních oborech.. Ostrava.
-
Kutnohorská, J. (2008). Výzkum ve zdravotnictví: Metodika a metodologie výzkumu.. Olomouc.
-
Sigmundová, D., & Sigmund, E. (2012). Statistická věcná významnost a použití koeficientů velikosti účinku při hodnocení dat o pohybové aktivitě.. Tělesná kultura, 35(1), 55-72.
-
Zvárová, J. (2011). Základy statistiky pro biomedicínské obory.
|