Předmět: Kinezioterapie 5 - klinické obory

« Zpět
Název předmětu Kinezioterapie 5 - klinické obory
Kód předmětu KFA/KNT5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Raisová Kateřina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Uhlíř Petr, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kinezioterapie pacientů s ischemickou chorobou srdeční a hypertenzí. Kinezioterapie a dózování zátěže u pacientů po infarktu myokardu. Kinezioterapie pacientů s onemocněním tepen a žil dolních končetin. Kinezioterapie pacientů s difúzním aterosklerotickým postižením, včetně postižení mozkových tepen. Kinezioterapie pacientů s jícnovými a mimojícnovými projevy gastroezofageálního refluxu. Kinezioterapie pacientů s obstrukčním typem ventilační poruchy - chronická obstrukční plicní nemoc, astma bronchiale včetně předpisu pohybové léčby. Kinezioterapie pacientů s restrikčním typem ventilační poruchy - intersticiální plicní onemocnění včetně předpisu pohybové terapie. Plicní rehabilitace u ostatních plicních onemocnění (pneumonie, ARDS, COVID-19, transplantace plic, pneumo-onkologická onemocnění, cystická fibróza). Specifika postupů metod a technik kinezioterapie geriatrických pacientů. Kinezioterapie geriatrických pacientů se somatickými a psychickými poruchami. Kinezioterapie geriatrických pacientů s onkologickou diagnózou. Kinezioterapie v gynekologii. Kinezioterapie pacientů s inkontinencí.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 19 hodin za semestr
Výstupy z učení
Student získá další poznatky o vybraných technikách současné moderní fyzioterapie a jejich neurofyziologických souvislostech na na základě modulární výuky specialistů v oboru. Vedle zvládnutí speciální technika a přístupů je kladen důraz na interdispinární a mezioborový pohled. Předmět rozšiřuje znalosti a dovednosti v kinezioterapeutické péči pacientů s urogynekologickými poruchami a pacientů s diagnózami v interních klinických oborech (včetně specifik v pediatrii).
Student využívá získané způsobilosti k aplikaci komplexního přístupu v kinezioterapii v rámci klinické praxe. Student je schopen z probraných fyzioterapeutických postupů zvolit vhodnou metodu a prakticky ji aplikovat. V daném konkrétním případě navíc využívá multidisciplinární přístup - integraci poznatků z dosud zvládnutých kinezioterapeutických postupů.
Předpoklady
Předpokladem ke studiu tohoto předmětu je kvalitní znalost anatomie, fyziologie, neurologie, biomechaniky, kinezioterapie a kineziologie a jejich aplikace do praxe. Předmět staví a navazuje na zvládnutí praktické i teoretické dovednosti v dosavadním průběhu studia speciální i obecné kinezioterapii a teoretické i praktické osvojení nejdůležitějších kineziterapeutických technik a konceptů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Absolvování přednášek a seminářů v plném rozsahu, aktivní zapojení do výuky, zejména v seminářích, předložení a obhájení seminární práce.
Doporučená literatura
  • Büchler, T. a kol. (2019). Obecná onkologie. PRAHA.
  • Bulava, A. (2017). Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory.. PRAHA.
  • Donner, C., Ambrosino, N., & Goldstein, R. S. (2020). Pulmonary rehabilitation. Boca Raton.
  • Dyrhonová, O., Máček, M., Smolíková, L., & Blanka Vlčková. (2017). Léčebná rehabilitace v pediatrii. PRAHA.
  • Gilbertová, S., & Matoušek, O. (2002). Ergonomie: optimalizace lidské činnosti. Praha: Grada.
  • Havlíčková, M., Hradil, V., Kálal, J., Knoppová, T., & Křížek, T. (2017). Léčebná rehabilitace ve vybraných oborech.. PRAHA.
  • Honzák, R. (2017). Psychosomatická prvouka. PRAHA.
  • Jansa, P., Aschermann, M. a kol. (2017). Chronická plicní hypertenze. PRAHA.
  • Kisvetrová, H. (2018). Péče v závěru života. PRAHA: Maxdorf.
  • Knoppová, T., Máček, & M., Smolíková, L. (2017). Léčebná rehabilitace v interním lékařství. PRAHA.
  • Kolář, P. a kol. (2017). Rehabilitace v klinické praxi.. PRAHA.
  • Kolek, V. Kašák, V., & Vašáková, M. (2017). Pneumologie. PRAHA.
  • Main, E., & Denehy, L. (2016). Cardiorespiratory Physiotherapy: Adults and Paediatrics (4th ed.). Edinburgh.
  • Martan, A. a kol. (2013). Nové operační a léčebné postupy v urogynekologii. Řešení stresové inkontinence moči, defektů pánevního dna a OAB u žen.. PRAHA.
  • Neumannová, K., Kolek, V., Zatloukal, J., & Klimešová, I. (2018). Asthma bronchiale a chronická obstrukční plicní nemoc ? možnosti komplexní léčby z pohledu fyzioterapeuta.. PRAHA.
  • Novotná, J., & Strusková, O. (2017). Metoda Ludmily Mojžíšové od A do. PRAHA.
  • Ošťádal, P., & Mates, M. (2018). Akutní infarkt myokardu. PRAHA.
  • Perušičová, J. (2015). Diabetes mellitus a kardiovaskulární onemocnění ? Kardiabetes. PRAHA.
  • Pilka, R. a kol. (2017). Gynekologie.. PRAHA.
  • Plevová, I, & Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. PRAHA.
  • Pokorná, A. (2010). Komunikace se seniory. PRAHA.
  • Trávničková ? Kittlerová, O., Hradil, V., & Vacek, J. (2004). Rehabilitace pacientů s onkologickou diagnózou. PRAHA.
  • Vela, F. M., Richter, E. J., Pandolfino, E., J. a kol. (2015). Refluxní choroba jícnu.. PRAHA.
  • Vojáček, J., Kettner, J. a kol. (2017). Klinická kardiologie, 3. vydání. Praha: Maxdorf.
  • Zeleník, K. a kol. (2013). Mimojícnové projevy refluxní choroby. Havlíčkův Brod.
  • Zrubáková, K., Bartošovič, I. a kol. (2019). Nefarmakologická léčba v geriatrii.. PRAHA.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikovaná fyzioterapie (2020) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -