Předmět: Praktikum školních pokusů I

« Zpět
Název předmětu Praktikum školních pokusů I
Kód předmětu KEF/PPO1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pucholt Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretické oblasti: Pokusy ve výuce fyziky. Experiment ve fyzikální vědě. Klasifikace pokusů ve školské fyzice. Didaktické funkce pokusů. Didaktické požadavky na demonstrační pokus. Hlavní fáze demonstračního pokusu. Technika přípravy a provádění demonstračních pokusů. Zásady a pravidla bezpečnosti práce při provádění pokusů. Rámcové zaměření realizovaných pokusů: Kinematika hmotného bodu (rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb, pohyb zrychlený, volný pád); dynamika hmotného bodu a soustavy hmotných bodů (vzájemné působení těles, Newtonovy pohybové zákony, neinerciální vztažné soustavy a setrvačné síly); mechanika tuhého tělesa (moment síly, skládání a rozklad sil, těžiště, setrvačníky); pohyby těles v homogenním tíhovém poli Země (vrhy, pohyby v odporujícím prostředí, beztížný stav); mechanika tekutin (tlak v tekutině, vztlaková síla, proudění tekutin a obtékání těles). Kinetická teorie látek; termodynamická soustava; vnitřní energie a její změny; tepelné děje v plynech a tepelné motory; vlastnosti pevných látek, kapalin a plynů; změny skupenství. Harmonické a složené kmitání; nucené kmitání a rezonance; mechanické vlnění v pružném prostředí; skládání, odraz, lom a ohyb mechanického vlnění; stojaté vlnění.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Exkurze - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Exkurze - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je součástí základní oborové výuky studentů učitelství fyziky v navazujícím magisterském studiu. Klade si za cíl seznámit studenty se základní myšlenkou, smyslem a vhodným pojetím fyzikálních pokusů ve vzdělávání na základních a středních školách. Součástí předmětu je studium teoretických aspektů fyzikálních pokusů a především také jejich praktická aplikace v daných tematických oblastech (mechanika, molekulová fyzika a termodynamika, kmity, vlny a akustika).
Student po absolvování předmětu definuje a popisuje fyzikální pokus včetně jeho významu ve vzdělávání; kategorizuje fyzikální pokusy dle zvolené taxonomie; navrhuje vhodné uspořádání laboratorní aparatury pro demonstraci dané problematiky; demonstruje fyzikální pokus s ohledem na zvolené téma, cílovou skupinu, způsob začlenění do vyučovací hodiny a sleduje přitom dosažení výukového cíle; vysvětluje teoretickou podstatu realizovaného fyzikálního pokusu s přihlédnutím k cílové skupině; aktivně vystupuje jako vyučující v modelových situacích, využívá aktivizační metody; navrhuje a kriticky hodnotí analogické provedení fyzikálního pokusu.
Předpoklady
Odborné znalosti fyziky (mechanika, molekulová fyzika a termodynamika, kmity, vlny a akustika). Základy didaktiky fyziky pro základní a střední školy.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Povinné absolvování úvodního bezpečnostního školení. Aktivní účast na výuce včetně předchozí domácí přípravy (je povolena nejvýše jedna absence během semestrální výuky). Exkurze na vybrané pracoviště, účast na odborném semináři, workshopu či konferenci. Organizace a zabezpečení popularizačních akcí (pouze prezenční studium). Tvorba seminární práce (pouze kombinované a doplňující pedagogické studium). Úspěšné absolvování závěrečného kolokvia (zkouškové období).
Doporučená literatura
  • E. Svoboda a kol. (2006). Didaktika fyziky základní a střední školy (vybrané kapitoly). Praha: Karolinum.
  • E. Svoboda a kol. (2020). Fyzika pro gymnázia - Molekulová fyzika a termika. Praha: Prometheus.
  • E. Svoboda a kol. (2010). Pokusy z fyziky na střední škole 1. Praha: Prometheus.
  • E. Svoboda a kol. (1997). Pokusy z fyziky na střední škole 2. Praha: Prometheus.
  • F. Látal. (2012). Školní pokusy (studijní modul). Olomouc: VUP.
  • I. Štoll. (2001). Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU. Praha: Prometheus.
  • J. Žouželka. (1993). Praktikum školních pokusů z fyziky 1. Olomouc: VUP.
  • M. Bednařík a kol. (2020). Fyzika pro gymnázia - Mechanika. Praha: Prometheus.
  • M. Randa a kol. (2021). Fyzika 6: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus.
  • M. Randa a kol. (2021). Fyzika 7: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus.
  • M. Randa a kol. (2021). Fyzika 8: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus.
  • M. Randa a kol. (2021). Fyzika 9: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus.
  • O. Lepil a kol. (2012). Fyzika pro střední školy 1. Praha: Prometheus.
  • O. Lepil. (2021). Fyzika pro gymnázia - Mechanické kmitání a vlnění. Praha: Prometheus.
  • R. Kolářová a kol. (2021). Fyzika pro 6. ročník základní školy. Praha: Prometheus.
  • R. Kolářová a kol. (2014). Fyzika pro 7. ročník základní školy. Praha: Prometheus.
  • R. Kolářová a kol. (2014). Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha: Prometheus.
  • R. Kolářová a kol. (2014). Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr