1. týden Observační mód ukázky z filmů: "Primárky", "Mettalica: Some Kind of Monster", "Manakamana" Pomocí digitálního videa vytvoříte němý portrét osoby. Co se můžeme dozvědět o člověku, aniž by nám o sobě něco vyprávěl, nebo my slovy popisovali jeho? Co můžeme zjistit z pozorování, z toho, co dělá, jak a v jakém prostředí se pohybuje? Jak námi zvolený způsob snímání ovlivňuje vyznění? Portrét může být natočen z bezprostřední blízkosti nebo z dálky. Jak ohnisková vzdálenost, velikost záběrů, délka trvání a techniky střihu vytvářejí pocity intimity nebo odstupu od subjektu? Titulky a jiný text nejsou povoleny. Délka trvání: 2-5 minut. 2. týden Participační mód (filmař a protagonista na sebe reagují) Interview Natočte rozhovor s postavou. Může jít o stejného člověka, jako v případě prvního cvičení, nebo o někoho jiného, to je na vás. Dbejte na rámec, ve kterém rozhovor točíte (prostředí, zvolené otázky). Otázky mohou být formální nebo rozhovor může probíhat neformálně, na témata související s vaším zájmem o nějaké téma nebo konkrétní osobu. Doba trvání: 2-5 minut. 3. Týden Investigace/Reportáž Zjistěte si, co se aktuálně děje. Natáčejte maximálně 20 minut. Toto omezení vám pomůže si uvědomit a připravit předem, co jsou klíčové okamžiky, které potřebujete zachytit. Může jít o například o oslavu, demonstraci, sportovní utkání, festival, jednání městské rady nebo univerzitního senátu (události, která má ohraničený začátek, prostředek a konec). Člověk, který na akci nebyl, by měl být schopen podle vašeho videa rekonstruovat, o co šlo. Čeho se věc týkala, jak probíhala, kdo na ní vystupoval. Doba trvání 2-5 minut. 4. Týden Poetický mód Cvičení zaměřené na sdělení nějaké emoce, nálady. Jakým způsobem můžeme pomocí obrazu budovat rytmus, atmosféru. Může jít o zachycení oblíbeného klubu, sportoviště, cesty, místa (města), domova. Doba trvání 2-5 minut. 5. Týden Výkladový mód Vyberte si výzkum svého spolužáka nebo spolužačky, učitele nebo učitelky, diplomovou práci z libovolného oboru na univerzitě - je jedno jestli vaší katedry, nebo zcela jiné fakulty a ten představte pomocí kamery a zvuku. Jestli u toho bude autorka/autor výzkumu mluvit, jestli to to vyložíte titulky, komentářem je na vás. Čím se v daném výzkumu zabývá? O co jde? Dokážete často složité myšlenky za nějakým výzkumem prezentovat jednoduše pomocí audiovizuálních nástrojů? Nebo se pokusíte o stejnou vrstevnatost také pomocí kamery a zvuku? Doba trvání: 2-5 minut. 6. Týden Performativní mód (Deník) V tomto cvičení se podělíte o své každodenní dojmy, jejichž popisy začínají a končí naprosto subjektivně. Co o sobě natočíte, co o sobě řeknete? Může mít charakter například "Můj den", nebo "má cesta domů", "moje studium", "co si myslím o..." Doba trvání 2-5 minut.
|