Předmět: TV a filmová dokumentaristika A

« Zpět
Název předmětu TV a filmová dokumentaristika A
Kód předmětu KDU/TVDOK
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jedličková Jana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Černík Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. týden Observační mód ukázky z filmů: "Primárky", "Mettalica: Some Kind of Monster", "Manakamana" Pomocí digitálního videa vytvoříte němý portrét osoby. Co se můžeme dozvědět o člověku, aniž by nám o sobě něco vyprávěl, nebo my slovy popisovali jeho? Co můžeme zjistit z pozorování, z toho, co dělá, jak a v jakém prostředí se pohybuje? Jak námi zvolený způsob snímání ovlivňuje vyznění? Portrét může být natočen z bezprostřední blízkosti nebo z dálky. Jak ohnisková vzdálenost, velikost záběrů, délka trvání a techniky střihu vytvářejí pocity intimity nebo odstupu od subjektu? Titulky a jiný text nejsou povoleny. Délka trvání: 2-5 minut. 2. týden Participační mód (filmař a protagonista na sebe reagují) Interview Natočte rozhovor s postavou. Může jít o stejného člověka, jako v případě prvního cvičení, nebo o někoho jiného, to je na vás. Dbejte na rámec, ve kterém rozhovor točíte (prostředí, zvolené otázky). Otázky mohou být formální nebo rozhovor může probíhat neformálně, na témata související s vaším zájmem o nějaké téma nebo konkrétní osobu. Doba trvání: 2-5 minut. 3. Týden Investigace/Reportáž Zjistěte si, co se aktuálně děje. Natáčejte maximálně 20 minut. Toto omezení vám pomůže si uvědomit a připravit předem, co jsou klíčové okamžiky, které potřebujete zachytit. Může jít o například o oslavu, demonstraci, sportovní utkání, festival, jednání městské rady nebo univerzitního senátu (události, která má ohraničený začátek, prostředek a konec). Člověk, který na akci nebyl, by měl být schopen podle vašeho videa rekonstruovat, o co šlo. Čeho se věc týkala, jak probíhala, kdo na ní vystupoval. Doba trvání 2-5 minut. 4. Týden Poetický mód Cvičení zaměřené na sdělení nějaké emoce, nálady. Jakým způsobem můžeme pomocí obrazu budovat rytmus, atmosféru. Může jít o zachycení oblíbeného klubu, sportoviště, cesty, místa (města), domova. Doba trvání 2-5 minut. 5. Týden Výkladový mód Vyberte si výzkum svého spolužáka nebo spolužačky, učitele nebo učitelky, diplomovou práci z libovolného oboru na univerzitě - je jedno jestli vaší katedry, nebo zcela jiné fakulty a ten představte pomocí kamery a zvuku. Jestli u toho bude autorka/autor výzkumu mluvit, jestli to to vyložíte titulky, komentářem je na vás. Čím se v daném výzkumu zabývá? O co jde? Dokážete často složité myšlenky za nějakým výzkumem prezentovat jednoduše pomocí audiovizuálních nástrojů? Nebo se pokusíte o stejnou vrstevnatost také pomocí kamery a zvuku? Doba trvání: 2-5 minut. 6. Týden Performativní mód (Deník) V tomto cvičení se podělíte o své každodenní dojmy, jejichž popisy začínají a končí naprosto subjektivně. Co o sobě natočíte, co o sobě řeknete? Může mít charakter například "Můj den", nebo "má cesta domů", "moje studium", "co si myslím o..." Doba trvání 2-5 minut.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
ZS 2022/2023 vyučuje Tereza Bernátková Cílem semináře je představit rozmanité techniky a postupy v realizaci dokumentárního filmu. Studující si prostřednictvím šesti praktických cvičení vyzkouší různé způsoby práce s kamerou, osvojí si dramaturgické myšlení toho, jak vyprávět obrazem a vyzkouší si postup práce realizace krátkého dokumentárního filmu včetně přípravy, natáčení a postprodukce. Inspirováno metodologií Billa Nicholse a kurzem Documentary Fieldwork Stephanie Spray.
Po absolvování kurzu je student schopen pracovat samostatně s audiovizuální technikou v různých žánrech a aspektech nonfikčního filmu. Má povědomí o bohatosti spektra dokumentárního filmu. Sebevědomě kombinuje různé techniky a je si vědom toho, jak zvolené prostředky ovlivňují výsledek.
Předpoklady
Předmět nemá prerekvizity.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozbor portfolia studenta

docházka (max. 1 absence) průběžná tvorba audiovizuálních dokumentů, rozsah a zadání viz OBSAH četba zadané odborné literatury aktivní participace na diskuzní části předmětu
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -