Předmět: Tendence současné dramatické tvorby C

« Zpět
Název předmětu Tendence současné dramatické tvorby C
Kód předmětu KDU/TSDTC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář seznamuje se současnými trendy v české dramatické tvorbě - vychází z kontextu 90. let 20. století a nástupu "nové vlny" a směřuje k tendencím "ženského psaní" a dokudramatu. Jeho obsah je zaměřen na reflexi a anylýzu dramatické tvorby současných českých autorů. Na základě konkrétních textů a jejich analýzy studenti charakterizují proměny poetiky, stylu, žánrových tendencí a tematických okruhů, sledují i inscenační podoby konkrétních textů v českém divadle. Tematické okruhy: Kontext nástupu "nové dramatické vlny 90. let" Postdramatické tendence v české dramatice Základní pojmy analýzy Současná dramatická reflexe politických témat Návrat žánru politické satiry v dramatický a kabaretních formách Publicistické drama a doku-drama Jednotliví autoři, analýzy textů a jejich inscenování: Luboš Balák, Lenka Lagronová, Iva Volánková, Marek Horoščák, David Drábek, Miroslav Bambušek, Jiří Honzírek, Tomáš Vůjtek, Petr Kolečko, a další.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem semináře je seznámení se současnými trendy v české dramatické tvorbě - od 90. let 20. století a nástupu "nové vlny" až k tendencím "ženského psaní" a dokudramatu. Seminář je zaměřen na reflexi a anylýzu dramatické tvorby současných českých autorů a směřuje ke stanovení specifických znaků současné dramatiky,k charakterizaci proměny poetiky, stylu, žánrových tendencí a tematických okruhů.
Student se orientuje v současné české dramatické tvorbě. Student je schopen provést analýzu dramatického textu s využitím odborné terminologie. Dokáže vyhodnotit jednotlivé tendence dramatické tvorby. Umí formulovat vlastní názor, interpretovat tematickou strukturu dramatického textu a vytvořit strukturovaný odborný text s využitím všech formálních náležitostí. Student dokáže vyhodnotit návaznosti a kontinuitu výrazových prostředků dramatické tvorby, umí zobecnit vývojové tendence a vztáhnout je k soudobému kontextu dramatické i divadelní tvorby.
Předpoklady
Znalost současného divadelního kontextu a základních pojmů teorie dramatu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Znalost analyzovaných textů, aktivní práce s textem, aktivní diskuse, písemná analýza vybraného titulů. Seminář je povinný v rozsahu 75% výuky.
Doporučená literatura
  • Hořínek, Z. (1998). Divadlo mezi modernou a postmodernou. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
  • Lehmann, H. T., Grusková, A., & Diamantová, E. (2007). Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav.
  • LUKEŠ, Milan. (1987). Umění dramatu. Praha.
  • MORRIS, Pam. (2000). Literatura a feminismus. Brno.
  • Pavis, Patrice. (2003). Divadelní slovník. Praha.
  • Pavlovský, Petr a kol. (2004). Základní pojmy divadla - Teatrologický slovník. Praha 4.
  • RESLOVÁ, Marie (ed.). (2003). Česká divadelní hra 90. let. Praha.
  • SVATOŇ, Vladimír. (2003). Na hranicích textu : úvahy a postřehy o souvislostech-- mezi texty . Praha.
  • VELTRUSKÝ, Jiří. (1994). Příspěvky k teorii divadla. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -