Předmět: Seminář současného divadla A

« Zpět
Název předmětu Seminář současného divadla A
Kód předmětu KDU/SSODB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tématem semináře jsou současné podoby divadla v návaznosti na přednášky o Aktuálních tendencích divadla. Příklady témat: Jazykové experimenty současných inscenací (sklony k monologičnosti, chórické ztvárnění textů, minimalizace jazykových prostředků na divadle) Site-specific projekty a jejich podstata Současné režie současných režisérů (Thomas Ostermeier, Christopher Marthaler, Krzysztof Warlikowski, Alvis Hermanis ad.) Drama a postdramatické divadlo v 21. století

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 2 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Seminář navazující svým zacílením k přednášce Aktuální tendence v divadle, v němž půjde především o důkladnou analýzu současných textů koncipovaných pro divadlo, diskuse nad jednotlivými teoreticko-estetickým manifesty dnešních tvůrců a rozbor dominantních složek jednotlivých inscenací, prezentovaných formou audiovizuálních záznamů.
Student po absolutoriu předmětu prokáže: - Znalost současného směřování divadelního umění a dramatické tvorby - pojmenuje jednotlivé divadelní tvůrce v českém i světovém kontextu - charakterizuje postavení divadelních složek v současné inscenaci - dokáže vyhledat a správně zařadit moderní inscenační trendy
Předpoklady
Žádné podmiňující předměty. Orientace v současném kulturně-společenském kontextu, způsobilost k vědeckému zanalyzování jednotlivých dramatických textů a inscenací.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Ústní prezentace zvoleného tématu (rozbor dramatické tvorby jednoho ze současných autorů, analýza konkrétní inscenace apod.) Písemný referát na konci semestru Aktivní účast a diskuze při jednotlivých seminárních setkáních Seminář je povinný v rozsahu 75% výuky.
Doporučená literatura
  • Fischer-Lichte, Erika. (2000). Theater seit den 60er Jahren: Grenzgänge der NeoAvantgarde. Saarbrücken.
  • Kaye, Nick. (1994). Postmodernism and Performance. London.
  • Lehmann, Hans-Thies. (2007). Postdramatické divadlo. Bratislava.
  • Schechner, Richard. (1988). Performance Theory. New York.
  • Václavová, Denisa. (2008). Site specific. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr