Vyučující
|
-
Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tématem semináře jsou současné podoby divadla v návaznosti na přednášky o Aktuálních tendencích divadla. Příklady témat: Jazykové experimenty současných inscenací (sklony k monologičnosti, chórické ztvárnění textů, minimalizace jazykových prostředků na divadle) Site-specific projekty a jejich podstata Současné režie současných režisérů (Thomas Ostermeier, Christopher Marthaler, Krzysztof Warlikowski, Alvis Hermanis ad.) Drama a postdramatické divadlo v 21. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 2 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář navazující svým zacílením k přednášce Aktuální tendence v divadle, v němž půjde především o důkladnou analýzu současných textů koncipovaných pro divadlo, diskuse nad jednotlivými teoreticko-estetickým manifesty dnešních tvůrců a rozbor dominantních složek jednotlivých inscenací, prezentovaných formou audiovizuálních záznamů.
Student po absolutoriu předmětu prokáže: - Znalost současného směřování divadelního umění a dramatické tvorby - pojmenuje jednotlivé divadelní tvůrce v českém i světovém kontextu - charakterizuje postavení divadelních složek v současné inscenaci - dokáže vyhledat a správně zařadit moderní inscenační trendy
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty. Orientace v současném kulturně-společenském kontextu, způsobilost k vědeckému zanalyzování jednotlivých dramatických textů a inscenací.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Ústní prezentace zvoleného tématu (rozbor dramatické tvorby jednoho ze současných autorů, analýza konkrétní inscenace apod.) Písemný referát na konci semestru Aktivní účast a diskuze při jednotlivých seminárních setkáních Seminář je povinný v rozsahu 75% výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
Fischer-Lichte, Erika. (2000). Theater seit den 60er Jahren: Grenzgänge der NeoAvantgarde. Saarbrücken.
-
Kaye, Nick. (1994). Postmodernism and Performance. London.
-
Lehmann, Hans-Thies. (2007). Postdramatické divadlo. Bratislava.
-
Schechner, Richard. (1988). Performance Theory. New York.
-
Václavová, Denisa. (2008). Site specific. Praha.
|