Předmět: Seminář světového divadla E

« Zpět
Název předmětu Seminář světového divadla E
Kód předmětu KDU/SSDE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
  • Lazorčáková Tatjana, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz po dohodě se studenty probíhá se čtrnáctidenní periodicitou. Možné tematické okruhy semináře (konkrétní témata budou diskutována v prvních setkáních a na základě počtu přihlášených studentů): 1) Historické, společenské a politické kontexty, důležité milníky a dispozitivy vývoje 20. století 2) Představitelé vídeňské moderny a jejich význam pro postmodernu (Hermann Bahr, Hugo von Hofmannsthal, Karl Kraus, Arthur Schnitzler ad.), úkaz "jedermann" 3) Kritika jazyka (Hugo von Hofmannsthal, Fritz Mauthner ad., význam filozofie jazyka) 4) Frank Wedekind: duchovní otec expresionismu (dramatická tvorba Franka Wedekinda očima divadelních historiků a teoretiků) 5) Dramatičtí expresionisté (Oskar Kokoschka, Walter Hasenclever, Georg Kaiser, Ernst Toller), vliv expresionismu v rané tvorbě Bertolta Brechta 6) Od německého expresionismu k německému politickému divadlu, fenomén režisérské divadlo v NJ oblasti 7) Počátky moderního tance svobodný tanec, výrazový tanec, expresionistický tanec, počátky Tanztheater a jeho další vývoj v NJ prostředí 8) Fenomén taneční pantomimy a grotesky v meziválečné avantgardě, vliv filmové grotesky a německého výrazového tance, význam moderní české pantomimy v období totality (Pantomima Alfreda Jarryho, Husa na provázku Boleslav Polívka ad.), polistopadový český nový cirkus: emerzní fenomén nebo logická konjunktura? 9) Od Volkstücku po nový realismus: společensko-kritická dramatika (Ödön von Horváth, rakouská šoková dramatika 60. let, coolness dramatika 90. let, nový realismus nového tisíciletí) 10) Hraniční formy umění (happeningy, performance, teatralita veřejných událostí v Evropě 2. pol. 20. století) 11) Pád Železné opony, pád komunismu: význam postsocialistického vědeckého diskurzu pro oblast uměnověd 12) Centrální Evropa dnes: vývojové tendence v oblasti současného divadla, tance a performance, společensko-politické přesahy, interkulturalita/izolovanost

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 2 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 1 hodina za semestr
Výstupy z učení
Téma: 1918-2018: Proměny centrální Evropy v umění Vyučuje: Jitka Pavlišová Letošní podzim se nese ve znamení významné historické události. Slaví se sto let od konce první světové války a vzniku nových samostatných republik. Rok, kdy se Evropa takříkajíc dala do pohybu. A rovněž v umění prošla v průběhu dynamického 20. století ojedinělými proměnami. Celosemestrální seminář se v prvé části zaměří na důležité vývojové tendence v období umělecké moderny (v kontextu centrální Evropy bude stěžejní pozornost věnovaná zejména období vídeňské moderny a německého expresionismu), a dále pak na významné (leč mnohdy ne příliš známé) mezníky uměleckého směřování zemí centrální Evropy v průběhu 20. století, s důrazem na diskurzivní analýzu jednotlivých aspektů, které jsou pro danou uměleckou oblast (v centru pozornosti bude především oblast německá, rakouská a česká/československá) imanentní.
Schopnost pojmenovat zásadní proměny divadelní inscenace a dramatického textu od období moderny po postmodernu. Hlubší orientace v jednotlivých uměleckých směrech a jejich čelních osobnostech. Znalost současné dramatiky a schopnost vyjmenovat a charakterizovat nejdůležitější autory, režijní osobnosti a jejich dílo
Předpoklady
Před zahájením semináře se velmi doporučuje jako výsostná četba na léto znalost dvou prozaických děl (budou předmětem diskuze v úvodním setkání): ILLIES, Florian. 1913. Léto jednoho století. Brno: Host, 2013. OUŘEDNÍK, Patrik. Europeana: stručné dějiny dvacátého věku. Praha: Volvox Globator, 2012. Žádné podmiňující předměty. Předpokládá se znalost analyzovaných textů a inscenací, jakož i osobností zejména divadelní režie v průběhu 20. století.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Podmínky zápočtu: důkladná příprava na jednotlivá témata (četba studií a textů; zhlédnutí konkrétních inscenací a videozáznamů), aktivní účast v semináři a v diskuzích, ústní prezentace na vybrané téma Doporučená literatura: Před zahájením semináře se velmi doporučuje jako výsostná četba na léto znalost dvou prozaických děl (budou předmětem diskuze v úvodním setkání): ILLIES, Florian. 1913. Léto jednoho století. Brno: Host, 2013. OUŘEDNÍK, Patrik. Europeana: stručné dějiny dvacátého věku. Praha: Volvox Globator, 2012. ------- BUDEN, Boris. Konec postkomunismu: od společnosti bez naděje k naději bez společnosti. V Praze: Rybka, 2013. ISBN 978-80-87067-70-3. CSÁKY, Moritz MANNOVÁ, Elena. Kolektívne identity v strednej Európe v období moderny. Bratislava, 1999. Dramatika viedenskej (vídeňské) moderny. Anna Grusková (ed.). Praha - Bratislava, 1999. FIALOVÁ FÜRSTOVÁ, Ingeborg. Expresionismus: několik kapitol o německém, rakouském a pražském německém literárním expresionismu. Olomouc, 2000. HAN, Byung-Chul. Vyhořelá společnost. Praha: Rybka Publishers, 2016. KREUZZIEGER, Milan a Ondřej LÁNSKÝ. Modernita/modernity v eurasijských kulturních a civilizačních kontextech. Praha: Filosofia, 2016. Filosofie a sociální vědy. MAGRIS, Claudio. Habsburský mýtus v moderní rakouské literatuře. Brno: Barrister & Principal, 2001. VEBER, Václav. Příběh pantomimy. Praha: AMU, 2006.
Doporučená literatura
  • Bremser, Martha. (1999). Fifty Contemporary Choreographers. London: Routledge.
  • Holeňová, Jana. (2001). Český taneční slovník. Praha: Divadelní ústav.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr