Vyučující
|
-
Havlíček Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Relevantní teorie a koncepty (interkulturní divadlo, orientalismus, rituál,) Východní Asie Jižní a jihovýchodní Asie Oceánie a Indonésie Afrika a Blízký východ Amerika Výuka probíhá v následujících termínech: 18.9. - 25.9. 6.11. - 4.12. (bloková výuka) 11.12. Literatura: SCHECHNER, Richard. Performance Theory. Routledge, 2003. FISCHER-LICHTE, Erika & JOST, Torsten & JAIN, Saskya Iris. The Politics of Interweaving Performance Cultures. Routledge, 2014. SAID, Edward. Orientalismus. Paseka, 2008.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
- Domácí příprava na výuku
- 1 hodina za semestr
- Účast na výuce
- 2 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz se zabývá scénickými formami mimo euroamerické kulturní prostředí. Seminář studentům představí širší performativní reálie ve vztahu k relevantnímu kulturněspolečenskému kontextu zkoumaných regionů. Studující se seznámí s různými teoretickými rámci nebo koncepty, jejichž optikou je možné scénické formy analyzovat. Cílem kurzu je zvýšit analytické schopnosti studujících a rozšířit jejich znalosti o světových scénických formách a tradicích.
Studenti získají informace o scénických formách a performativitě mimo euroamerický kulturněspolečenský kontext. Budou schopni kriticky uvažovat o různých scénických formách v širších souvislostech jejich kulturního kontextu a diskutovat o nich.
|
Předpoklady
|
Schopnost aktivního čtení anglického odborného textu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Studující budou hodnoceni na základě domácí přípravy, aktivity na hodinách a závěrečné seminární práce v rozsahu 5 ns.
|
Doporučená literatura
|
-
Bell, Catherine. (1997). Ritual: Perspectives and Dimensions. New York.
-
McCall, Richard. (2007). Do This: Liturgy As Performance.
-
McCauley, Robert N., Lawson, E. Thomas. (2002). Bringing Ritual to Mind: Psychological Foundations of Cultural Forms.. Cambridge University Press.
-
Peterson, N. H. (2003). ?The Representational Liturgy of the Regularis Concordia?. In The White Mantle of the Churches. Architecture, Art and Liturgy Around the Millenium, ed. N. Hiscock. Brepols.
-
Renfrew, Colin, Morley, lain, Boyd, Michael. (2018). Ritual, Play and Belief, in Evolution and Early Human Societies.. Cambridge University Press.
-
Stevenson, Jill. (2010). Performance, Cognitive Theory, and Devotional Culture: Sensual Piety in Late Medieval York.. Palgrave Macmillan.
|