Vyučující
|
-
Jedličková Jana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
ZIMNÍ SEMESTR 2022-2023 Interstellar (Christopher Nolan, 2014) Příchozí (Denis Villeneuve, 2016) Rogue One: Star Wars Story (Gareth Edwards, 2016) Ready Player One (Steven Spielberg, 2018) Duna (Denis Villeneuve, 2021) Station 11 (HBO Max; 2021) The Expanse (SyFy, Amazon Prime; 2015 - 2022) Tales from the Loop (Amazon Prime; 2020) Star Trek: Strange New Worlds (Paramount+; 2022) DEVS (FX; 2020)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Vyučuje: Luboš Ptáček, Jana Jedličková Téma: Současné sci-fi filmy a TV seriály Studující v kombinaci filmová a TV studia (SATMC nebo SAFA) si předmět zapisují pouze pod jedním kódem! Seminář bude orientován na vybrané současné sci-fi. Analýzy a interpretace se soustředí na konstrukci fikčního světa (postavy, sociální vztahy, uspořádání společnosti, architektura, technologie, mimozemské civilizace) a symptomatické významy, které odkazují k problémům současného světa (ideologie, střet kultur, enviromentalismus, gender). Budoucnost bude čtena jako alegorie současnosti.
Absolvováním semináře si student osvojí používání různých nástrojů televizní analýzy, aplikovatelné nejen na jednotlivá umělecká díla, ale i na autorské osobnosti a tematické celky. Je schopen rozlišovat nástroje jednotlivých metodologických a teoretických koncepcí, zná jejich přednosti i nedostatky a je schopen samostatné volby mezi nimi v rámci vlastní publicistické praxe i přípravy a realizace odborných prací.
|
Předpoklady
|
Znalost základů TV nebo filmové analýzy, obeznámenost s termíny a nástroji televizní teorie. Předměty vhodné pro absolvování disciplíny: Úvod do studia televize, TV seminář, Teorie televize, Úvod do metodologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Seminární práce
průběžná příprava na hodinu aktivní účast v diskuzích docházka (max. 2 absence) vypracování referátu dle zadání, tabulka s termíny viz https://docs.google.com/spreadsheets/d/1U2rknvH1BDwIU5GuQ4UZL08xjYo_ZQh7GL0ulexYNZU/edit#gid=0 písemná práce na vybrané dílčí téma prezentace - detaily budou upřesněny na začátku semestru
|
Doporučená literatura
|
-
Altman, R. (1999). Film/genre. London: British Film Institute.
-
Bilík, P., & Ptáček, L. (2000). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico.
-
Bordwell, D. (1997). On the history of film style. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
-
Bordwell, D., Thompson, K., Dominková, P., Hanzlík, J., & Kofroň, V. (2011). Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění.
-
Butler, J. G. (2012). Television: critical methods and applications. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
-
Butler, J. G. (2010). Television style. New York, N.Y: Routledge Taylor & Francis Group.
-
Casetti, F., & Giordanová, H. (2008). Filmové teorie 1945-1990. V Praze: Akademie múzických umění.
-
CREEBER, Glen. (2013). Small Screen Aesthetics. London.
-
GRANT, Barry Keith. (2012). Film Genre Reader IV.. Austin: University of Texas Press.
-
HUTCHEON, Linda. (2012). Theory of Adaptation. London: Routledge.
-
Monaco, J., Lindroth, D., & Liška, T. (2004). Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha: Albatros.
|