Předmět: Seminář analýzy rozhlasu B

« Zpět
Název předmětu Seminář analýzy rozhlasu B
Kód předmětu KDU/SARBN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tématické okruhy semináře, přesný obsah a pořadí témat domluvíme na začátku semestru spolu s vklady studujících. Na každou hodinu poslouchají studující jeden dokument (rozsah 25 - 120 minut). Reportáž a rozhlasové pásmo jako východisko nonfikce (František Gel, Věra Šťovíčková) Sociální dokument (Bronislava Janečková, Tereza Reková) Autorská performance v díle Brit Jensen Zvukový design v dokumentech Jiřího Slavičínského Prostor a zvuková ekologie (Filip Jakš) Na roz(s)cestí žánrů (Miroslav Buriánek) Nějaké ženy, jacísi muži (Alena Zemančíková a Alena Blažejovská) Ženy na ledu (scandi audio dokument) Historická re-konstrukce, re-prezentace a re-interpretace (Miloš Doležal) Dokuseriál a způsob seriálového vyprávění v nonfikci (Daniel Moravec) Observace jako možnost snímání reality (Viola Ježková)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Účast na výuce - 2 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 1 hodina za semestr
Výstupy z učení
V LS 2024 kurz vyučuje doc. Hanáčková. Nonfikce v rozhlasovém dokumentu a v podcastingu. Seminář se zaměří na nonfikční tvorbu v tradičním rozhlasovém dokumentu i v podcastingu. Studující na každou hodinu naposlouchají jeden titul částečně zadaný vyučující, částečně podle vlastního výběru. Pro hodinu připravují dvojice prezentaci rozšiřující kontext konkrétního titulu. Seminář soustředí pozornost k tématu autorského rozhlasového dokumentu, dokudramatu, featuru, ars acustickým kompozicím, sound walkům a umělecky sofistikovaným podobám podcastingu (nikoli žurnalistické a publicistické přístupy).

Předpoklady
Kurz nemá žádné predispozice.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Požadavky: pravidelná docházka (max. 2 absence), znalost zadaných auditivních textů a soustavná aktivita v hodinách, řádně a v domluveném termínu odvedená krátká prezentace v semináři.
Doporučená literatura
  • Altman, R. (1999). Film/genre. London: British Film Institute.
  • Biewen, John. (2010). Reality Radio.
  • Bilík, P., & Ptáček, L. (2000). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico.
  • Casetti, F., & Giordanová, H. (2008). Filmové teorie 1945-1990. V Praze: Akademie múzických umění.
  • Císař, Jan. (1966). Divadla, která našla svou dobu. Praha.
  • Císař, Jan. (2006). Přehledné dějiny českého divadla. I. a II. Do roku 1945. Praha.
  • Černý, František (ed.). (1983). Dějiny českého divadla. IV. Praha.
  • Černý, František. (2000). Kapitoly z dějin českého divadla . Praha.
  • GRANT, Barry Keith. (2012). Film Genre Reader IV.. Austin: University of Texas Press.
  • Hanáčková, Andrea. (2010). Český rozhlasový dokument 1990 - 2005. Poetika žánrů..
  • Janoušek, Pavel. (1989). Rozměry dramatu. Praha .
  • Ješutová, Eva. (2003). Od mikrofonu k posluchačům.
  • Just, Vladimír. (1984). Proměny malých scén. Praha.
  • Mazáčová, B. (1993). Josef Topol a DZB. Praha .
  • Nekolný, Bohumil. (1991). Studiové divadlo a jeho české cesty. Praha.
  • Pavis, Patrice. (2003). Divadelní slovník. Praha.
  • Schulzová, Eva. (2014). Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. Brno: JAMU.
  • Štěrbová, Alena. (1995). Rozhlasová inscenace.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr