Course: Chapters from World Theatre B

« Back
Course title Chapters from World Theatre B
Course code KDU/KSDB
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional, Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
Course content


Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Projection (static, dynamic)
Learning outcomes
The lecture is focused on particular topics of the European theatre history in the first half of the 20th century. The lessons include tendencies in stage design, directing and acting.
After passing the course student can: - describe the essential breaking points in progress of theatre in the second half of the 20th century, - know the principal personalities and their works, - explain where is the essential change of theatre of these days and characterize its specifics.
Prerequisites
The course is conditioned on absolving the lecture History of world theatre 1, 2.

Assessment methods and criteria
Mark, Oral exam

The lecture is not compulsory. Writing exam, thematic knowledges and knowledge of a basic literature.
Recommended literature
  • ARONSON, Arnold. (2011). Americké avantgardní divadlo.. Praha.
  • BRECHT, Bertolt. (1963). Divadelní hry, sv. 1. Praha: Odeon.
  • DIDI-HUBERMAN, Georges. (2011). Obrazy ? navzdory všemu. In PETŘÍČEK, Miroslav, ed. Obraz jako montáž.. Svět a divadlo.
  • ESSLIN, Martin et al. (1966). Smysl nebo nesmysl?: groteskno v moderním dramatu.. Praha: Orbis.
  • ESSLIN, Martin. (1966). Podstata, tradice a smysl absurdního divadla. Praha: SPN.
  • FISCHER-LICHTE, Erika. (2003). Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav.
  • HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka - SPURNÁ, Helena. (2017). Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina - pravda, nebo mýtus?. Theatralia. Revue současného myšlení o divadelní kultuře, roč. 20, 2017, č. 1, s. 88-121.
  • Hlavica, Marek. (2008). Performanční studia. Brno.
  • JIŘIČKA, Lukáš. (2010). Identita v době otřesu: skici o současném polském divadle.. Praha: Akademie múzických umění v Praze.
  • KOVÁŘOVÁ, Klára. (2008). Posedlost divadlem/Evžen Sokolovský. Brno: JAMU.
  • Lehmann, Hans-Thies: . (2007). Postdramatické divadlo. . Bratislava .
  • Pörtner, P. (1965). Experimentální divadlo. Praha.
  • SCHNELLE, Barbora. (1998). Německé dokumentární drama a česká šedesátá léta. Divadelní revue, 1998, 9(1), s. 31-45.
  • SPURNÁ, Helena. (2004). Nástin vývoje inscenační praxe v operním divadle, in: SPURNÁ, Helena (ed.): Hudební divadlo jako výzva. Interdisciplinární texty.. Praha: Národní divadlo.
  • ŠTĚDROŇ, Petr. (2003). Německé vědomí a Židé. Svět a divadlo, 2003, 14(3), s. 64-73.
  • TRTÍLEK, Pavel. (2011). Specifika francouzského absurdního divadla.. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
  • TVRDÍK, Milan. (1987). Dramatická tvorba Petera Weisse. Praha: [s.n.].


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theatre Studies (2019) Category: Theory and history of arts - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Film, Theatre, TV and Radio Studies (2017) Category: Theory and history of arts 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: -