Předmět: Dějiny americké televize

« Zpět
Název předmětu Dějiny americké televize
Kód předmětu KDU/DAMTV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jedličková Jana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
STRUKTURA VÝUKY V ZS 2022-2023 22. 9. výuka se nekoná 29. 9. Počátky amerického TV vysílání - společensko-politický a mediálně-technologický kontext 6. 10. 50. léta 13. 10. výuka se nekoná, Prix Bohemia Rádio 20. 10. 60. léta 3. 11. 70. léta 10. 11. 80. léta 24. 11. 90. léta 1. 12. 11. září 2001 v amerických televizích 8. 12. americká TV tvorba v novém miléniu 15. 12. aktuální trendy amerického TV vysílání

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Metody práce s audiovizí
  • Příprava na zápočet - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Výuka v ZS 2022/2023 začíná od 29. 9. 2022. Cílem přednášky je poskytnout studujícím ucelený a kontextualizovaný přehled o povaze americké televizní krajiny. Předmětem kurzu budou jak témata spjatá s proměnami programování a dramaturgie pořadů, žánrovými a formátovými polohami fikční a faktuální tvorby a proměně televizních publik, tak institucionální charakter televize ve Spojených státech, politické a společenské vlivy na televizi či role internetu a technologické proměny daného média na současnou podobu televizního vysílání. Předpokládá se, že studující se budou přednášek aktivně účastnit, klást dotazy a na dotazy vyučující odpovídat. Stejně tak se předpokládá zevrubná obeznámenost s vybranými pořady americké televizní tvorby.
Studující se naučí kontextualizovat poznatky o americkém mediálním průmyslu a americké TV tvorby z pohledu historického vývoje.
Předpoklady
Předmět nemá prerekvizity. Je vhodný pro studující filozofické fakulty.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test, Videoesej

kolokvium - formu si volí studující z následujících možností: 1. vytvoření odborné videoeseje v rozsahu 3 - 5 minut reflektující vybranou dějinnou etapu amerického TV vysílání, k videoeseji přikládá studující 2 - 3 nstr. obsahující stručný popis cíle videoeseje, kritiku pramenů a literatury, se kterou pracuje, řádně citovaný seznam užitých zdrojů a stručnou formulaci základních argumentů/tvrzení videoeseje, předpokládá se extenzivní znalost americké TV tvorby a využití odborné literatury 2. napsání odborné eseje v rozsahu 6 - 8 nstr. týkající se povahy TV vysílání ve vybrané dějinné etapě amerického TV vysílání, předpokládá se extenzivní znalost americké TV tvorby a využití odborné literatury 3. napsání analýzy vybraného amerického TV díla v kontextu vybrané dějinné etapy amerického TV vysílání (rozsah 6 - 8 nstr.), předpokládá se extenzivní znalost americké TV tvorby a využití odborné literatury 4. 90 minutový test ověřující znalosti odpřednášené v kurzu (testové i otevřené otázky), předpokládá se extenzivní znalost americké TV tvorby a využití odborné literatury při studiu Pozn. k práci se zdroji v moodle je se studujícími sdíleno extenzivní množství doplňujících zdrojů, předpokládá se nicméně, že studující jsou schopni si další zdroje dohledávat a pracovat i s takovými materiály, které jim sdíleny nejsou, vyžaduje-li to situace základní literatura kurzu je uvedena v anotaci, jedná se nicméně skutečně pouze o základ
Doporučená literatura
  • Barnouw, E. (1990). TUBE OF PLENTY.
  • Castleman, Harry; Podrazik, Walter J. (2016). Watching TV: Eight Decades of American Television, Third Edition (Television and Popular Culture). New York.
  • Curtin, Michael; Shattuc, Jane. (2009). The American Television Industry (International Screen Industries).
  • HEINS, M. (2007). NOT IN FRONT OF THE CHILDREN.
  • HILMES, Michele. (2003). THE TELEVISION HISTORY BOOK. LONDON.
  • Jenner, Mareike. (2018). Netflix and the Re-invention of Television.
  • Lichter, R. S., Lichter, L. S., Rothman, S. (1994). PRIME TIME. How TV portrays American culture..
  • Lotz, Amanda. (2014). The Television will be revolutionized. New York.
  • Lotz, Amanda. (2018). We Now Disrupt This Broadcast. How Cable Transformed Television and The Internet revolutionized.. Cambridge, London.
  • Marc, D., Thompson, R. J. (1992). PRIME TIME, PRIME MOVERS.
  • McDonald, K., Smith-Rowsey, D. (2016). THE NETFLIX EFFECT. NEW YORK.
  • Mittell, Jason. (2009). Television and American Culture. New York.
  • Moore, B., Bensman, M. R., van DYKE, J. (2006). PRIME-TIME TELEVISION.
  • PONDILLO, R. (2010). AMERICAs FIRST NETWORK TV CENSOR.
  • TROPIANO, S. (2002). THE PRIME TIME CLOSET.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -