Předmět: Analýza současného divadla

« Zpět
Název předmětu Analýza současného divadla
Kód předmětu KDU/ASD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lazorčáková Tatjana, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Kubartová Eliška, Mgr. Ph.D.
  • Pavlišová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah rozbor scénografie, vede Martin Bernátek předmětné (loutkové) divadlo a specifika jeho analýzy, vede Tatjana Lazorčáková divadlo jako typ intermediálního překladu, vede Eliška Kubartová Analýza scénického díla s využitím konceptu vizuální dramaturgie, vede Lukáš Kubina

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Seminář je určený studujícím 3. ročníku bakalářského studia, jež se připravují na státní závěrečnou zkoušku, protože její součástí je také analýza divadelního díla. V rámci semináře pedagogové a pedagožky divadelní sekce představí různé způsoby analýzy divadelního díla a se studujícími je procvičí hlavně při referátech přednesených v hodině. Studující se na seminář připravují zhlédnutím představení zadané inscenace a to buď ze záznamu nebo přímo v divadle. V semináři pak proběhnou analýzy i jejich oponentura, vždy s důrazem na konkrétní aspekty daného díla. Vzhledem ke zkrácenému semestru pro absolventy jsou v rámci semináře povoleny dvě absence. Cílem semináře je zvýšit analytické dovednosti studujících, podpořit zručnost při práci s teatrologickými pojmy a obohatit přehled o současném českém divadle.
Schopnosti analyzovat rozmanité formy divadelního představení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Požadavky na studenta: - pravidelná účast na semináři v souladu se studijním a zkušebním řádem UP. Vzhledem ke zkrácenému semestru jsou povoleny jen dvě absence. - ústní referát na hodině a odevzdání jeho písemné verze do 15. 5., případně do data uzavření studia. Referát v rozsahu min. 3 normostran bude mít náležitosti odborného textu a bude se také opírat o výběr z literatury zadané k samostudiu. Text odevzdáte prostřednictvím odevzdávárny v moodle. Podrobnosti k referátům a podobě hodin Jednotlivé analytické přístupy jsou spojeny s konkrétní inscenací a uspořádány do dvojhodinových bloků. Zatímco v první hodině pedagog nebo pedagožka především představí metodu analýzy, ve druhé hodině dostanou prostor a slovo studující. Ti se v předstihu, nebo po první hodině podívají na zadané představení a pokusí se jej rozebrat pomocí představené metody. Následně, na druhé hodině bloku pedagožka vylosuje několik studujících, kteří představí výsledky své analýzy a otevřou diskusi k inscenaci. Protože jméno konkrétní osoby, jež přednese referát, nebude předem známé, je důležité, aby se na rozbor připravili všichni. Počet referátů v jedné hodině se bude odvíjet od konečného počtu zapsaných studentů v kurzu, přičemž takzvaně na každého dojde. Referáty slouží k procvičení si analýzy, do jisté míry také simulují část státní zkoušky a mají představit možnosti rozboru a otevřít diskusi. Referáty nejsou malou zkouškou ani konferenčním příspěvkem a měly by být strukturovány věcně, s oporou k představené metodě a s ohledem na to, co se zdá být nejlépe uplatnitelné a rovněž i na to, co je v metodě nesrozumitelné nebo na co se v představení nedá použít. POZOR, studující ručí nejen za přednesenou analýzu, ale i za následnou diskusi. Proto je doporučeno, aby si v rámci přípravy také nachystal pro kolegyně a kolegy studující otázky pro rozpravu po referátu.
Doporučená literatura
  • ARNTZEN, Knut Ove. (1991). A Visual Kind of Dramaturgy: Project Theatre in Scandinavia. In Claude Schumacher and Derek Fogg (eds.). Small is Beautiful. Small Countries Theatre Conference 1990, p 43?49.. Glasgow: Theatre Studies Publications.
  • ARNTZEN, Knut Ove. (1990). Visual performance and Project-Theatre in Scandinavia visual performance: workshops and pictorial orientation. In Katalog. Bergen: Bergen Internasjonale Teater presemterer. Vol. 1. 1990..
  • ARONSON, Arnold (ed). (2017). The Routledge Companion to Scenography. Oxon, New York.
  • ARONSON, Arnold. (2007). Pohled do propasti: eseje o scénografii. Praha.
  • BALME, Christopher. (2018). Úvod do divadelnej vedy. Bratislava.
  • DVOŘÁKOVÁ, Dita (ed.). (2017). Tanec, postor a světlo. Brno.
  • GAMEL, Mary-Kay. (2010). "Revising Authenticity in Staging Ancient Mediterranean Drama". In E. Hall, S. Harrop (edd.), Theorizing Performance: Greek Drama, Cultural History, and Critical Practice, s. 153-170..
  • MCKINNEY, Joslin, BUTTERWORTH, Philip. (2009). The Cambridge introduction to scenography. Chapter 1: What is Scenography, Chapter 6: Analysis of Scenography, p. 3?8, 149?170.. Cambridge: Cambridge University Press.
  • MCKINNEY, Joslin. (2018). Seeing Scenography: Scopic regimes and the body of spectators. In ARONSON, Arnold (ed.). The Routledge companion to scenography, p. 102-118. Oxon: Routledge.
  • MERENUS, Aleš. (2012). Nárys teorie dramatizací literárních děl (disertace). Brno: Masarykova univerzita.
  • PAVIS, Patrice. (2020). Analýza divadelního představení. Nakladatelství AMU.
  • PAVIS, Patrice. (2015). Dramaturgia a postdramaturgia. In Nová dramaturgia, nový dramaturg II. : zborník prednášok z medzinárodnej konferencie 13.5.2014.. Bratislava: Divadelný ústav.
  • STEHLÍKOVÁ, Eva. (2012). Co je nám po Hekubě?. Praha: Brkola.
  • ŠULAJOVÁ, Iva. (2004). Dramatizace jako teoretický problém. Divadelní revue 15, 2004/4. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Divadelní studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní