|
Vyučující
|
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah kurzu: 1. Zvukové krajiny, soundscape jako koncept, morfologie zvuku 2. Geofonie, speleofonie, mediální archeologie, hlubinná ekologie 3. Zvuky, kódy, obrazy, komunita: projekty Hackney Londýn, 50 miles Drážďany Německo, St. John's Newfoundland Kanada, Zkouška sirén 4. Audiowalks: tvorba zvukových map jako součást kulturních a kreativních odvětví 5. Field recording, lokální případové studie, diverzita zvukového vnímání 6. Sonifikace paměti 2. světové války: Rozeznění Lidice 2012, Terezín jako case study zvukové paměti, Silver A 7. Zvukové Stolpersteine, performativita zvuku ve vztahu k tématu holocaustu: Terezínské ghetto, Hanácký Jeruzalém, Auschwitz, Plaszow, Sobibor 8. Vnímání zvuku a průslyšnost. World Listening Day, zvuk v diskurzu veřejného prostoru 9. Od rurální k post-industriální zvukové krajině, průmyslová revoluce a její zvuk 10. Politika zvuku, akustická moc a zvukový aktivismus: právo na ticho, regulace hluku, akustické gentrifikace 11. AI a zvukové modely: mapování zvukového prostředí měst, prediktivní modely hluku, generativní zvukové krajiny 12. Neslyšné zvukové krajiny a fenomén ticha, terapie zvukem 13. RadioAteliér, RadioArt, akusmatické umění - soundscape jako součást médií veřejné služby a jako projev veřejného zájmu Literatura a zdroje - The World Soundscape Project - The Tuning of the World - Handbook for Acoustic Ecology - https://www.hisvoice.cz - https://sonicity.cz/ - https://radiocustica.rozhlas.cz/ BIJSTERVELD, Karin (ed.). Soundscapes of the Urban Past: Staged Sound as Mediated Cultural Heritage. Bielefeld: Transcript Verlag, 2013. BULL, Michael; BACK, Les (eds.). The Auditory Culture Reader. Oxford: Berg, 2004. RICHARDS, Fiona. The Soundscapes of Australia: Music, Place and Spirituality. Aldershot, UK / Burlington, VT: Ashgate, 2007. SHELEMAY, Kay Kaufman. Soundscapes: Exploring Music in a Changing World. 2nd ed. New York: W.W. Norton, 2006. SCHAFER, Murray Raymond. Nová zvuková krajina. Příručka moderního učitele hudby. Český překlad Martina Lauera s dodatky dalších autorů: https://www.agosto-foundation.org/sites/default/files/files/shafer-nova-zvukova-krajina.pdf SCHWARTZ, Hillel. Making Noise: From Babel to the Big Bang & Beyond. New York: Zone Books, 2012. SMITH, Mark M. Listening to Nineteenth-Century America. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2001. STERNE, Jonathan. The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction. Durham: Duke University Press, 2003. TRUAX, Barry. Handbook for Acoustic Ecology. Vancouver, BC: World Soundscape Project, Simon Fraser University, and ARC Publications, 1978. WESTERKAMP, Hildegard. Soundwalking. Vancouver: World Soundscape Project / WFAE 1990-2025.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce se zvukem, Metody práce s audiovizí, Poslech
|
|
Výstupy z učení
|
ZS 2025, nový kurz akreditovaný v rámci NPO "Zelené dovednosti" Kurz akcentující udržitelnost akademického oboru radio a sound studies, specificky zaměřeného na akustickou ekologii a výzkum zvukové krajiny, soundscape. V jednotlivých tématech zkoumá kurz vztahy mezi zvuky prostředí, jejich kulturním a environmentálním významem a způsoby lidského vnímání. Začínáme pozorováním a pozorností vůči konkrétnímu zvukovému prostředí, které si volí sám studující a v delším časovém horizontu ho monitoruje formou zvukového deníku (artistic research). Pozornost je věnována dialogickým formám mezi zvukem a prostorem, včetně audiowalků, zvukových instalací, sound artu a radioartu. Kurz propojuje teoretické koncepty (např. R. Murray Schafer, Barry Truax, Hildegard Westerkamp) s praktickými přístupy k poslechu a tvorbě. Soustředí se na způsoby, jimiž aktivisté, ekologové, umělci a dokumentaristé vstupují do veřejného i mediálního prostoru a popularizují udržitelné způsoby ekonomie, hospodaření, tvorby a kreativity. Výuka probíhá formou přednášek, poslechových seminářů, analýz textů, venkovních cvičení a diskuzních formátů. Studující se seznámí s metodami terénního záznamu, využitím technologií (např. silent disco) i návrhem vlastních akustických projektů. Součástí kurzu je i návštěva a spolupráce s ekologickým centrem Sluňákov v Horce na Moravě a participace brněnského a pražského okruhu Zvukových procházek (Tomáš Šenkyřík, Miloš Vojtěchovský).
Studující tohoto kurzu si v jeho průběhu, díky samostudiu, poslechům, diskuzím a terénnímu průzkumu osvojí tyto kompetence: - rozumí předmětu studia akustická ekologie a některým oblastem sound studies - umí uvažovat o zvuku v kontextu konkrétního prostoru - zvládne abstrahovat auditivní vjem od komplexního vjemu audiovizuálního a uvažovat o něm s využitím odborné terminologie - je citlivý/á vůči zvukovému prostředí a vnímá (ne)udržitelnost a hlukové znečištění konkrétního prostoru - je obeznámen/a s klíčovými studiemi oboru akustická ekologie a sound studies v českém a anglickém jazyce a umí je v úrovni abstraktu interpretovat - zná důležité projekty mezinárodní i české v oblasti soundwalků, audiowalků, zvukových cest a průvodců. Umí je charakterizovat, popsat, lokalizovat a zdůraznit jejich specifika - prožil/a minimálně jeden audiowalk v autopsii a umí o tom vyprávět - seznámil/a se s minimálně jedním tvůrcem audiowalků, zvukových krajin nebo field recordingu a dostal/a možnost s ním diskutovat
|
|
Předpoklady
|
Předmět nepředpokládá specifické dovednosti. Otvírá všímavost, pozornost, mindfulness ve vztahu k našemu prostředí, krajině, zvukům přítomným i minulým, k multisenzorickému vnímání světa. Je určen výhradně pro studující bakalářského studia, vhodný pro všechny tři ročníky.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Závěrečný projekt
Součástí přednášek jsou společné poslechy a rozpravy, je tedy kladen důraz na prezenční účast. Zároveň studenti poslouchají pořady doma s písemnými poznámkami jako podkladem pro diskuzi v semináři, může jít také o stručnou reakci na otázku v moodle. Učí se tak formulovat názor, osvojují si odbornou terminologii, jsou nuceni samostatně interpretovat poslech nebo aplikovat odborný pojem, případně hlavní tezi studie na poslech. Součástí kurzu je osvojení si několika odborných textů, jejich porozumění je ověřeno opět formou otázek v moodle a seminární rozpravou. Studující si po určitou dobu semestru vede Deník konkrétního zvukového prostoru podle vlastního výběru a učí se tak samostatnému výzkumu, aplikaci pojmů, trénuje zvukovou všímavost, posiluje pocit přítomného okamžiku a mindfulness. V případě výpravy, vycházky, výjezdu (možné i ve večerních hodinách mimo Olomouc autobusem do Horky) se předpokládá prezenční účast studujících. Atestace kurzu probíhá formou ústní zkoušky s akcentem na propojení teorie, zvukového zážitku a povinných titulů k poslechu.
|
|
Doporučená literatura
|
|