| Název předmětu | Problémy estetické axiologie |
|---|---|
| Kód předmětu | KBH/92APA |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 10 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cílem kurzu je seznámit účastníky v rámci pěti základních tematických bloků se základními problémy, řešeními a úskalími estetické axiologie od 18. století po současnost. V první části kurzu bude kladen důraz na pochopení základní terminologie, výchozích otázek, problémů a tradiční řešení problému objektivity estetického souzení v díle Davida Huma a Immanuela Kanta. Následně se budeme zabývat kritikou tradiční estetiky z pozic feministické, postkoloniální a sociologické estetiky a kulturálních studií zpochybňují estetický hierarchismus a epistemickou spolehlivost estetického souzení. Kritika tradiční estetiky bude vyložena na příkladu rozboru díla Thorsteina Veblena, Pierra Bourdieho a Barbary Smithové. Ve třetí části kurzu bude problém platnosti estetického souzení pojednán v rámci relativně aktuální diskuse, která se odehrála mezi analytickými estetiky. Výchozím textem bude článek Franka Sibleyho "Estetické pojmy" a následná diskuse o autonomii estetické hodnoty a existenci pravidel estetického souzení. V rámci diskuse budu hájit tezi o heteronomii estetické hodnoty a svou pozici doložím rozborem logicko-sémantické struktury estetických pojmů. V závěrečné části kurzu budou pojednány důsledky, které plynou z uznání heteronomie estetické hodnoty nejen pro základní otázky filozofické estetiky související s definičním vymezením pojmu estetické hodnoty, epistemologií estetického souzení a ontologií estetických vlastností, ale také pro vedení estetických rozepří, estetickou výchovu a uměleckou (literární) kritiku. Účastníci kurzu se seznámí s problémy estetické axiologie a jednotlivými návrhy na jejich řešení, získají schopnost rozumět textům filozofické a sociologické estetiky a schopnost kriticky zhodnotit jednotlivé argumenty. V neposlední řadě se naučí aplikovat metodu analýzy jazyka při řešení filozofických problémů souvisejících s platností estetického souzení.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie literatury (2025) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie literatury (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie literatury (2025) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie literatury (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |