Vyučující
|
-
Kopečný David, Mgr. Ph.D.
-
Luhová Lenka, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seznámení s výzkumnými směry na katedře. Zadání témat bakalářské práce. Zopakování a prohloubení znalostí získaných v absolvované přednášce KBC/BCH (Základy biochemie). Procvičování početních, odvozovacích a logických úloh z biochemie. Příprava pufrů a měření pH. Iontová síla roztoků. Měření vodivosti. Radioaktivita. Rozšíření informací z oblasti biochemie: Zářiče využívané v biochemii. Scintilace, autoradiografie, imaging. Základní složky živých organismů. Biosyntéza a odbourávání aminokyselin. Úvod do proteomiky. Biosyntéza a odbourávání mastných kyselin. Lipoproteiny. Profilování lipidů v buňce. Lipidomika. Glykoproteiny a jejich fyziologický význam. Analýza sacharidových řetězců v glykoproteinech. Glykomika. Využití enzymů v bioanalýze. Základy bioinformatiky. Výstup: V rámci projektové činnosti - vyřešené projekty (soubor příkladů) jednotlivců, případně vytvořených týmů. Závěrečný test jednotlivců dokumentující orientaci studentů v dané problematice. Zvýšení konkurenceschopnosti absolventů na trhu práce, posílení sebevědomí, samostatného myšlení a schopnosti zapojení se do diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Zopakování a prohloubení znalostí získaných v paralelně probíhající přednášce KBC/BCH (Základy biochemie). Procvičování početních, odvozovacích a logických úloh z biochemie. Cílem semináře je naučit se využívat teoretické znalosti při řešení praktických úkolů, jak v rámci samostatné práce, tak také v rámci projektové činnosti. Cílem je rovněž posílení schopnosti studenta zapojit se do diskuse týkající se řešení zadaných úkolů.
Prohloubení znalosti získaných absolvováním přednášky KBC/BCH (Základy biochemie), se zaměřením na základní výpočty spojené s vědním oborem biochemie.
|
Předpoklady
|
Pro studenty 2. ročníku studijního programu Biochemie B1406.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta
Podmínkou pro získání zápočtu je 100%-ní účast na semináři (možnost nahrazení do 2 absencí ze závažných důvodů /náhradní seminární práce). V rámci projektové výuky zapojení se do týmové práce při řešení příkladů prohlubujících znalosti z biochemie. Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně na 50 %.
|
Doporučená literatura
|
-
Berg, J. M., Tymoczko, J. L., Stryer, L., & Gatto, G. J. (2012). Biochemistry. New York: W.H. Freeman and Company.
-
Dvořáčková, S., Walterová, D., & Vičar, J. (2006). Příklady z lékařské chemie a biochemie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mikeš Vladimír. (1993). Úlohy z biochemie. Brno.
-
Voet, D., & Voet, J. G. (2011). Biochemistry. Hoboken, N.J: John Wiley & Sons.
|