Předmět: Epigenetika

« Zpět
Název předmětu Epigenetika
Kód předmětu KBB/EPIG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pečinka Aleš, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Epigenetiku definujeme jako mitoticky a/nebo meioticky děděné změny genové exprese, ke kterým dochází beze změny primární genetické informace (tedy beze změny sekvencí nukleotidů v DNA). Epigenetika je také charakterizována jako tzv. chromatinová dědičnost, neboť bylo prokázáno, že je způsobena (či lépe provázena) strukturními i chemickými modifikacemi chromatinu - především DNA a nukleosomálních histonů. Řadu epigenetických fenoménů provází nemendelistická dědičnost. To znamená, že epigeneticky řízené lokusy se zpravidla vyznačují neúplnou penetrancí a variabilní expresivitou. Klasickým příkladem nestabilního (mozaikového) fenotypu je tzv. poziční efekt u octomilky, kdy exprese genu odpovídající za barvu očního pigmentu se může podrobovat epigenetickému umlčování vlivem sousedního heterochromatinu. Jiným dobře popsaným epigenetickým jevem jsou paramutace u kukuřice, kdy dochází k dědičné změně exprese jedné alely vlivem druhé. Od 80. let 20. století došlo s nástupem technik molekulární biologie k objasnění základních mechanismů řady epigenetických jevů - např. genomového imprintingu u placentálních savců a krytosemenných rostlin, paramutací nebo epigenetického umlčování transposonů a transgenů. Předmět Epigenetika podává kritický rozbor těchto fenoménů s důrazem na vývojové, šlechtitelské a biomedicínské aspekty.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Seznámení se s principy přenosu a uchovánání epigenetické informace, tj. dědičné informace, která není kódovaná DNA sekvencí.
Po absolvování kurzu je student schopen: - Vysvětlit principy epigenetiky. - Vyjmenovat příklady epigeneticky řízených lokusů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

ústní zkouška v rozsahu probírané látky
Doporučená literatura
  • ALLIS ,C.D., JENUWEIN, T., REINBERG, D., CAPARROS, M.L. (2007). Epigenetics. Cold Spring Harbor Laboratory Press, New York.
  • Mozgova, I., Hennig L. (2015). The Polycomb Group Protein Regulatory Network. Annual Review of Plant Biology 66:269-296.
  • Pecinka, A., Chevalier, C., Colas, I., Kalantidis, K., Varotto, S., Krugman, T., Michailidis, C., Vallés, M.-P., Mu?oz, A., Pradillo, M. (2019). Chromatin dynamics during interphase and cell division: similarities and differences between model and crop plants..
  • Vyskot, B. (2010). Epigenetika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Experimentální biologie rostlin (2021) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Molekulární a buněčná biologie (2021) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní