Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tománková Kristína, RNDr. PhD.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojmový aparát (zdraví, nemoc, zdravotní gramotnost, determinanty zdraví, životní styl, aktivní přístup ke zdraví, podpora zdraví); teorie zdraví a nemoci; protektivní a rizikové faktory životního stylu (zejména výživa a pohybová aktivita), neinfekční epidemie jako nejčastější příčiny úmrtí a jejich prevence; pedagog a zdraví žáků (bezpečnost a ochrana zdraví); výchova ke zdraví v kurikulu vzdělávací soustavy v ČR; prezentace organizací, programů a projektů k podpoře zdraví a zdravému životnímu stylu s akcentem na žáky 2. stupně ZŠ. Témata úkolů: Výživová doporučení pro žáka základní školy; stravovací a pitný režim žáků 2. st. ZŠ; analýza RVP ZV s ohledem na podporu zdraví a výchovu ke zdraví; odpovědnost učitele za ochranu zdraví žáků legislativní opatření; analýza projektů k podpoře zdraví na regionální i celostátní úrovni; prevence neinfekčních epidemií v dětském věku; životní styl a jeho pozitivní i negativní vlivy na zdraví dětí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 7 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 21 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie a modely zdraví a nemoci - vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu - popsat princip prevence (zejména primární, resp. všeobecné) - odůvodnit vliv životního stylu a přístupu ke zdraví na rozvoj neinfekčních epidemií (tzv. civilizační nemocí) - argumentovat pro aktivní přístup ke zdraví a odpovědnosti za zdraví své i ostatních - objasnit vztah odpovědnosti učitele za ochranu zdraví žáků - interpretovat implementaci podpory zdraví do kurikulárních dokumentů (zejména RVP ZV 2013) - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví
jsou shodné s cíli předmětu
|
Předpoklady
|
nejsou požadovány žádné specifické předpoklady
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce
Každý student zpracuje seminární práci na zadané téma, která bude v rozsahu max. 5 stran formátu A4 a odevzdá v systému LMS Unifor minimálně týden před udělením kolokvia. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit k udělení kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
& Kopecký, M. (2012). Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Holčík, J., & Zástěra, K. (2014). Zdraví 2020: osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR.
-
Holčík, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita.
-
Hřivnová, M. . Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole..
-
Hřivnová, M. (2010). Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Hřivnová, M. (2014). Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kotulán a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy.
-
Machová, J., & Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
|