Předmět: Biologie dětí a mládeže

« Zpět
Název předmětu Biologie dětí a mládeže
Kód předmětu KAZ/WBIDM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 15
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rozdělení ontogenetického vývoje, gametogeneze, oplození. Období embryonální a fetální. Těhotenství, porod, známky donošenosti plodu. 2. Vliv vnějších faktorů na vývoj jedince v období prenatálního vývoje. 3. Rozdělení lidského věku. Období novorozenecké, kojenecké, batolivé, předškolní věk. Školní věk (mladší školní věk, starší školní věk). Dorostový věk a další vývojová období lidského věku. 4. Metody diagnostiky biologického věku u dětí a mládeže. 5. Sekulární trend, akcelerace. Faktory ovlivňující růst, zákonitosti tělesného růstu. 6. Buňka - stavba, funkce organel, dělení buněk. Tkáně - epitelová, pojivová, svalová a nervová. 7. Soustava kosterní - tvar, povrch, vnitřní stavba, růst a vývoj, spojení kostí, kostra trupu (páteř, hrudník), kostra lebky, kostra horní a dolní končetiny. 8. 7. Soustava svalová - stavba, složení a vlastnosti kosterních svalů. Popis hlavních svalových skupin. 9. Krev - množství, složení a funkce krve. Srdce - tvar, stavba a činnost. Krevní cévy - stavba (tepny, vlásečnice, žíly). Srdce - velký a malý krevní oběh. 10. Soustava mízní. 11. Soustava dýchací - zevní a vnitřní dýchání, nos, dutina nosní, hrtan, průdušnice, plíce. 12. Soustava trávicí - dutina ústní, hltan, jícen, žaludek, tenké střevo, tlusté střevo, slinivka břišní, játra. 13. Soustava vylučovací - ledviny, močové cesty. 14. Soustava kožní - stavba kůže, přídatné kožní útvary, tělesná teplota a její řízení. 15. Ústrojí zrakové - stavba oka, přídatné orgány oční. Ústrojí statické a sluchové. Ústrojí kožní (chlad, teplo, tlak, bolest), chuťové a čichové ústrojí. 16. 23.Soustava nervová - rozdělení, stavba nervové buňky a reflexní oblouk. 17. Soustava nervová - hřbetní mícha, prodloužená mícha, most Varolův, mozeček, střední mozek. Soustava nervová - mezimozek, koncový mozek. 18. Obvodové nervy - nervy mozkové. Obvodové nervy - nervy míšní a nervy vegetativní. 19. Žlázy s vnitřním vyměšováním. 20. Pohlavní ústrojí mužské. Pohlavní ústrojí ženské. 21. Obecné zásady první pomoci. 22. První pomoc při zevním krvácení (tlakové body, tlakový obvaz, zaškrcovadlo). První pomoc při krvácení z přirozených otvorů těla. První pomoc při vnitřním krvácení. 23. Šokové stavy - příčiny vzniku šoku, hlavní druhy šoků, fáze vývoje šoku, první pomoc při šoku. Poruchy vědomí a bezvědomí, stabilizovaná poloha. 24. První pomoc při podvrtnutí a vymknutí. První pomoc při zlomeninách - obecné zásady, použití improvizovaných prostředků. První pomoc při zlomeninách horních a dolních končetin, při mozkolebečních poranění, při poranění páteře a míchy. První pomoc při poranění hrudníku (pneumotorax) a pánve. 25. Neodkladná resuscitace - neprůchodnost dýchacích cest, zástava dýchání, způsoby odstraňování cizího tělesa z dýchacích cest, umělé dýchání z plic do plic, metody dýchání. 26. Neodkladná resuscitace - zástava krevního oběhu Příčiny, známky náhlé zástavy oběhu, nepřímá masáž srdce. Postup při resuscitaci oběhu dospělých, dětí a kojenců.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 100 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 200 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 75 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s ontogenetickým vývojem člověka, se stavbou a funkcí jednotlivých tělních soustav s ohledem na anatomické a fyziologické změny v průběhu ontogeneze. Student se naučí teoretické znalosti a praktické dovednosti při poskytování první pomoci.
1. Student bude schopen popsat stavbu a funkce lidského organismu. 2. Student bude schopen charakterizovat jednotlivé fáze ontogenerického vývoje člověka. 3. Student se naučí teoretickým znalostem a praktickým dovednostem v oblasti poskytování první pomoci.
Předpoklady
- práce s PC

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

- vypracování seminární práce k vybranému tématu z první pomoci
Doporučená literatura
  • Bernatová, Eva a kol. (2017). Mladý zdravotník. Praha: Český červený kříž.
  • Hanušová, Jaroslava. (2014). Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  • Rokyta, Richard, Marešová, Dana a Turková, Zuzana. (2016). Somatologie: učebnice. Praha: Wolters Kluwer.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr