Předmět: Podpora zdraví a rozvoj zdravotní gramotnosti

« Zpět
Název předmětu Podpora zdraví a rozvoj zdravotní gramotnosti
Kód předmětu KAZ/PNZG@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zdraví - definice zdraví, základní pojmy, modely a pojetí zdraví. Determinanty zdraví. Protektivní a rizikové faktory životního stylu, etiopatogeneze. Programy podpory zdraví, program WHO Zdraví 2020, Národní program obnovy a podpory zdraví České republiky. Výchova ke zdraví v kurikulu vzdělávací soustavy v ČR. Program Zdravá škola. Prevence nemoci - primární, sekundární, terciární, všeobecná, indikovaná, selektivní. Ochrana zdraví a zodpovědnost za zdraví, podpora zdraví v EU a ve světě. Systém zdravotní péče, veřejné zdravotnictví. Nemoc - základní pojmy, stadia chování v nemoci, průběh a následky nemoci. Zdravotní gramotnost - definice, historie koncipování obsahu s přesahem do současnosti. Implementace zdravotní gramotnosti do edukačního procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu Podpora zdraví a rozvoj zdravotní gramotnosti by studenti měli být schopni: - definovat zdraví, determinanty zdraví a modely zdraví, - vysvětlit a aplikovat do praxe Programy podporující zdraví, - vysvětlit podstatu, členění a prevenci nemoci, - pochopit a interpretovat podstatu filozofie zdravého životního stylu a zdravotní výchovy, - definovat zdravotní gramotnost jako celek, - argumentovat nezastupitelnost jednotlivých aspektů zdravotní gramotnosti, - nalézt mezipředmětové vztahy v tématech výchovy ke zdraví a dalších vzdělávacích oblastí, - formulovat zodpovědnost za zdraví, - definovat systém zdravotní péče, - interpretovat implementaci podpory zdraví do kurikulárních dokumentů (zejména RVP ZV 2016), - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví, - analyzovat podporu zdraví v EU a ve světě.
Absolvováním disciplíny získá student odborné znalosti a adekvátní schopnosti podstatné pro formování a rozvoj zdravotní gramotnosti žáků.
Předpoklady
nejsou žádné specifické předpoklady požadovány

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

Prezenční forma studia: aktivní účast na seminářích, v rozsahu povinné účasti min. 80 %. Vypracování seminární práce na zadané téma, v požadované struktuře a v určeném minimálním rozsahu normalizovaných stran A4, včetně odkazů na použité zdroje dle ISO 690. Vložení semestrální práce do Portálu UP v části "Moje studium"- "Semestrální práce" a dosažení negativního výsledku při kontrole na plagiátorství. Prezentace tématu seminární práce (zápočet). Samostudium - příprava na písemnou zkoušku.
Doporučená literatura
  • BLAHUTKOVÁ, M., JONÁŠOVÁ, D. OŠMERA, M. Duševní zdraví a pohyb. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., Brno, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5..
  • BROBECK, E. a kol. Lifestyle advice and lifestyle change: to what degree does lifestyle advice of healthcare professionals reach the population, focusing on gender, age and education?. Scandinavian journal of caring sciences, 2015. 29 (1) pp. 118-125. ISSN 0283-9318..
  • HANUŠOVÁ, J. Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-782-3..
  • HAVEL, J., JANÍKOVÁ, M., MUŽÍK, V. MUŽÍKOVÁ, L. Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita. Tělesná výchova a výchova ke zdraví, 2016. ISBN 978-80-210-8463-6..
  • HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
  • HŘIVNOVÁ, M., FORÝTKOVÁ, D. Zdravotnické disciplíny. Studijní text pro distanční studium. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-85783-68-1.
  • JANOVSKÁ, K. a kol. Zdravotní gramotnost dětí, mladých dospělých, dospělých, seniorů. Praha: Národní síť podpory zdraví, 2016. ISBN 978-80-270-1271-8..
  • KASTNEROVÁ, M. Poradce zdravého životního stylu. České Budějovice: Nová Forma, 2012. ISBN 978-80-7453-250-4..
  • KICKBUSCH, I., WAIT, S., MAAG, D. Navigating Health: the role of health literacy. The European Mens´ Health Forum. Sep. 2006. Dostupné na www: http://www.emhf.org/resource_images/NavigatingHealth_FINAL.pdf..
  • KOPECKÝ, M., STRNISKOVÁ, D., FEDYN, B., MATEJOVIČOVÁ, B., GEMBALCZYK, B. Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1. Studijní opora..
  • KOTULÁN, J. a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5763-0..
  • KREJČÍ, M., ŠULOVÁ, L., ROZUM, F., HAVLÍKOVÁ, D. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Učebnice. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-930-8..
  • KUZNÍKOVÁ, I. Psychosociální aspekty zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-70-2..
  • LANG, T., HEASMAN, M. Food wars: the global battle for mouths, minds and markets. 2. vyd. New York, 2016. ISBN 978-1-138-80262-9..
  • MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8..
  • MURO, A. What is Health Literacy? Health Literacy Special Collection: Tools and Resources for Helath Literacy Initiatives. 2011. Dostupné na www: http://www.healthliteracy.worlded.org/muro.htm. 42.
  • MZ. ZDRAVÍ 2020. Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí: Akční plán č. 12: Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015?2020. Praha: MZ, 2015, 1-50 Dostupné na www: http://www.mzcr.cz/Admin/ _upload/files/5/ak%C4%8Dn%C3%AD%20pl%C3%A1ny%20-%20p%C5%99%C3%ADlohy/AP%2012%20rozvoj %20zdravotn%C3%AD%20gramotnosti. pdf.
  • ŘEHULKA, E. Zdraví ? učitelé ? škola. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8254-0..
  • SIGMUND, E., SIGMUNDOVÁ, D. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2811-6..
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., TILINGER, P., HOŠEK, V. Projekty utváření pozitivního postoje dětí k pohybovým aktivitám. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2017. ISBN 978-80-87723-40-1..
  • WHO. Health education: theoretical concepts, effective strategies and core competencies. WHO Library Cataloguing in Publication Data, 2012. ISBN 978-92-9021-829-6. Dostupné na www: http://www.who.int/iris/handle/10665/119953.
  • Zdravotní gramotnost dospělých. Praha: Národní síť podpory zdraví, 2016. Dostupné na www: http://nspz.cz/wordpress/wpcontent/uploads/2016/10/gramotnost_A5_dosp%C4%9Bl%C3%AD.pdf.
  • ZITTLAU, J. Jak se léčit vhodnou stravou. 3. vyd. Brno: CPress, 2017. ISBN 978-80-264-1392-9..
  • ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha: Karlova univerzita, 2010. ISBN 978-80-7290-0..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní