Předmět: Aktivní stárnutí a péče o seniory

« Zpět
Název předmětu Aktivní stárnutí a péče o seniory
Kód předmětu KAZ/PNSR@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle a způsobilosti: Student si osvojí poznatky z oblasti aktivního stárnutí a možností péče o seniory v celospolečenském kontextu včetně aktivní přípravy na stáří v souvislosti se zdravotní gramotností a možnostmi sociální a zdravotní péče. Po absolvování předmětu by měli / měly být studenti / studentky schopni / schopny: - definovat základní teorie stárnutí v kontextu teorií zdraví a nemoci, protektivní faktory ve stárnutí, - charakterizovat fyziologické i patologické procesy stárnutí z bio-psycho-sociálně-spirituálního aspektu, - vysvětlit současné i historické vnímání problematiky stárnutí a stáří v souvislostmi mezigeneračních vztahů, - objasnit stav polymorbidity ve stáří a zhodnotit optimální způsob přístupu k tomuto jevu s ohledem na možnosti prevence, - vztáhnout predikce demografického vývoje ve společnosti na aktuální potřeby osob seniorského věku, detekovat a hodnotit projevy ageismu ve společnosti, - analyzovat národní programy a strategie pozitivního stárnutí populace ve 21. století, - vysvětlit přínosy celoživotního vzdělávání na kvalitu života osob preseniorského a seniorského věku, - argumentovat principy aktivního přístupu ke zdraví v procesu stárnutí v období preseniorského věku, - zhodnotit problematiku umírání a smrti v současné české společnosti. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Terminologické vymezení pojmů zdraví a nemoc. Národní program přípravy na stárnutí. Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí. 2. Demografický vývoj stárnutí a stáří v Evropě, vyspělých zemích, zemích třetího světa. Celospolečenské důsledky stárnutí obyvatelstva. Problematika soběstačnosti a závislosti ve stáří. 3. Mezikulturní rozdíly v dlouhověkosti populace. Vliv životního stylu na dlouhověkost jedinců. 4. Teorie stárnutí. Protektivní faktory ve stárnutí. Zdravotní stav a problematika polymorbility u seniorů. Nejčastější choroby stáří. 5. Komplexní zdravotní a sociální péče o staré občany. Gerontologická prevence a etická hlediska péče o staré občany. Sociální vyloučení osob seniorského věku a jeho důsledky. Příprava na stáří z hlediska péče o svůj zdravotní stav, psychickou pohodu a sociální začlenění. 6. Možnosti psychické aktivizace seniorů. Význam cvičení a vhodnost výběru tělesných aktivit seniorů. Vliv rozvoje informačních technologií na život a vzdělávání osob seniorského věku. 7. Celoživotní vzdělávání ? formy, prostředky a možné přínosy v rozvoji osobnosti osob seniorského věku. 8. Občanské sdružení ŽIVOT 90 a jeho význam pro osoby seniorského věku. Kluby seniorů ? jejich význam a postavení v životě seniorů. 9. Senioři jako oběti domácího násilí. Syndrom závislostí u seniorů ? látkové, nelátkové, psychické. Možnosti pomoci a terapeutického přístupu. 10. Sexuální život ve stáří a jeho poruchy. Pohled společnosti na tuto problematiku. 11. Bio-psycho-sociálně-spirituální problematika nástupu seniorů do ústavní péče. 12. Thanatologie a problematika umírání a smrti v současné společnosti. Propojení na pedagogickou praxi: Na základě osvojených poznatků budou studenti / studentky schopni / schopny argumentovat ve své profesní praxi zásadní změny ontogenetického vývoje jedince pro období preseniorského a seniorského věku. Hlavní důraz bude kladen na aktivizační prvky v životě jedince a následně i možnosti zdravotní a sociální péče o seniory.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: aktivní účast na výuce. Vypracování semestrální práce na zadané téma, v požadované struktuře a v určeném minimálním rozsahu normalizovaných stran A4, včetně odkazů na použité zdroje dle ISO 690. Vložení semestrální práce do Portálu UP v části ?Moje studium?? ?Semestrální práce? a dosažení negativního výsledku při kontrole na plagiátorství. Samostudium ? příprava na průřezový zápočtový test. Kombinovaná forma studia: účast na konzultacích, studium doporučených zdrojů, zpracování semestrální práce na zadané téma a její vložení do Portálu UP (stejně, jako u prezenční formy studia), samostudium ? příprava na průřezový zápočtový test. Tematické okruhy semestrálních prací: - Demografické ukazatele a jejich vliv na urbanizaci vzhledem k populačnímu vývoji ve společnosti. - Národní programy a strategie pozitivního stárnutí. - Mezigenerační vztahy, aspekty kvality života osob seniorského věku. - Možnosti psychické aktivizace seniorů. - Celoživotní vzdělávání ? formy, prostředky a možné přínosy v rozvoji osobnosti osob seniorského věku. - Vliv rozvoje informačních technologií na život a vzdělávání osob seniorského věku. - Význam cvičení a vhodnost výběru tělesných aktivit seniorů, TJ Sokol. - Občanské sdružení ŽIVOT 90, protektivní aspekty sociálního vyloučení a ageismu. - Kluby seniorů ? historický kontext, jejich význam a postavení v životě seniorů. - Senioři jako oběti domácího násilí, možnosti účinné obrany. - Bio-psycho-sociálně-spirituální problematika nástupu seniorů do ústavní péče.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní