Cíle a způsobilosti: Student si osvojí poznatky z oblasti somatologie. Aktivní vyučování předmětu somatologie umožní motivaci studentů k pochopení a zvládnutí učiva. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: 1. prokázat znalosti stavby a funkcí lidského těla; 2. pochopit funkci jednotlivých anatomických struktur, fyziologických procesů a vyvodit jejich vzájemné souvislosti a závislosti. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Základní vlastnosti živé hmoty. Růst a vývoj těla. 2. Pojiva: vazivo, chrupavka a kost. Spojení kostí. 3. Typy svalové tkáně. Orientace v hlavních svalových skupinách na lidském těle. Fyziologie svalové soustavy. 4. Anatomie srdce a cév, funkce srdce. Hemodynamika. 5. Anatomie a funkce krve - plazmy a formovaných krevních elementů. Mízní systém. 6. Anatomie a fyziologie dýchacího systému. 7. Anatomická stavba a funkce jednotlivých oddílů trávicí trubice, jater a slinivky břišní. 8. Anatomická stavba a funkce ledvin a pohlavních orgánů. 4. Anatomie a funkce žláz s vnitřní sekrecí. 9. Základní anatomická stavba nervové soustavy, centrální a periferní nervový systém. Fyziologie nervové soustavy. 10. Pět základních smyslů, princip přenosu smyslových informací. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti / studentky si ve vazbě na všechny svoje praxe na středních / vyšších odborných školách ověří využitelnost získaných vědomostí a dovedností v praxi. Konkrétní poznatky ze somatologie uplatní prostřednictvím aktivního Studijní pomůcky: anatomické modely orgánů a soustav lidského těla, model lidské kostry, model svalové soustavy člověka, obrazové materiály, on-line materiály.
|
-
et al. HAVELKOVÁ, M. Praktická cvičení ze somatologie: pro studující pedagogické fakulty: protokoly - část I. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4216-8..
-
HANSEN, J. T. Netterův vybarvovací anatomický atlas. 1. vyd. Brno: CPress, 2013. ISBN 978-80- 264-0187-2..
-
Chalupová-Karlovská, V. (2017). Somatologie: anatomie a fyziologie člověka: 630 testových otázek a odpovědí. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
KŘIVÁNKOVÁ, M., HRADOVÁ, M. Somatologie. Učebnice a pracovní sešit pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2988-6..
-
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3357-2..
-
MERKUNOVÁ, A., OREL, M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. 302 s..
-
Netter, F. H. Netterův anatomický atlas člověka.
-
PEATE, I. Fundamentals of anatomy and physiology workbook: a study guide for nursing and healthcare students. Chichester: Wiley Blackwell, 2017. ISBN 978-1-119-13009-3..
-
ROKYTA, R, MAREŠOVÁ, D. a TURKOVÁ, Z. Somatologie: učebnice. 7. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-306-8..
-
TROJAN, S. Knižní atlas biologie člověka: + 430 modelových otázek k přijímacím zkouškám na medicínu + 100 obrazových podkladů k opakování a procvičování. 2., upr. vyd. Praha: Scientia, 2007. ISBN 978-80-86960-11-1..
-
TURKOVÁ, Z. Somatologie I. a II.: pracovní sešit pro zdravotnické školy - metodika. Vyd. 3. Praha: VIP Books, 2008. ISBN 978-80-87134-53-5..
|