Předmět: Metodický seminář - epidemiologie a hygiena 1

« Zpět
Název předmětu Metodický seminář - epidemiologie a hygiena 1
Kód předmětu KAZ/PNSE@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíl předmětu: Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky hygieny a epidemiologie a poukázat na těsnou provázanost obou disciplín. Poté je seznámit se základní terminologií, nastínit otázku ochrany veřejného zdraví a poukázat na důležitost hygieny, jejích norem a opatření. Zevrubněji je pozornost věnována oblasti speciální epidemiologie, a to konkrétně procesu šíření nákazy a přehledu infekčních onemocnění, členěných podle nejčastějšího způsobu přenosu etiologického agens. Student v metodickém semináři získává kromě teoretické základny i komplexní didaktické kompetence pro vybrané tematické oblasti hygieny a epidemiologie, jež povedou k efektivní transformaci obsahu do edukační reality vyššího sekundárního vzdělávání. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: Teoreticky i didakticky obsáhnout vybrané tematické celky hygieny a epidemiologie, tj.: - na podkladě historického kontextu chápat úzké propojení rozvoje obou disciplín, jež se staly základem pro oblast preventivního lékařství, - používat s porozuměním základní terminologii z oblasti hygieny a epidemiologie, - orientovat se v systému orgánů ochrany veřejného zdraví, - popsat základy epidemiologické metody práce, - vysvětlit formy epidemického procesu šíření nákazy a ve spojitosti s tím rovněž popsat základní epidemiologická opatření, - orientovat se v infekčních onemocněních podle nejčastějšího způsobu přenosu nákazy, - znát základní principy imunity člověka a umět poskytnout informace o systému očkování v ČR, - správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické) pro vybrané tematické celky hygieny a epidemiologie, - posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce vybraných tematických celků hygieny a epidemiologie, - definovat a také používat frekventované výukové metody a formy výuky ve vybraném tematickém celku hygieny a epidemiologie a umět je aplikovat v modelových příkladech výuky, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku vybraných tematických celků hygieny a epidemiologie, - využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku vybraných tematických celků hygieny a epidemiologie, - klasifikovat a aplikovat vhodné učební úlohy pro vybrané tematické celky hygieny a epidemiologie, - získat didaktickou kompetenci k realizaci výuky v edukační realitě vyššího sekundárního vzdělávání.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Cíl předmětu: Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky hygieny a epidemiologie a poukázat na těsnou provázanost obou disciplín. Poté je seznámit se základní terminologií, nastínit otázku ochrany veřejného zdraví a poukázat na důležitost hygieny, jejích norem a opatření. Zevrubněji je pozornost věnována oblasti speciální epidemiologie, a to konkrétně procesu šíření nákazy a přehledu infekčních onemocnění, členěných podle nejčastějšího způsobu přenosu etiologického agens. Student v metodickém semináři získává kromě teoretické základny i komplexní didaktické kompetence pro vybrané tematické oblasti hygieny a epidemiologie, jež povedou k efektivní transformaci obsahu do edukační reality vyššího sekundárního vzdělávání. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: Teoreticky i didakticky obsáhnout vybrané tematické celky hygieny a epidemiologie, tj.: - na podkladě historického kontextu chápat úzké propojení rozvoje obou disciplín, jež se staly základem pro oblast preventivního lékařství, - používat s porozuměním základní terminologii z oblasti hygieny a epidemiologie, - orientovat se v systému orgánů ochrany veřejného zdraví, - popsat základy epidemiologické metody práce, - vysvětlit formy epidemického procesu šíření nákazy a ve spojitosti s tím rovněž popsat základní epidemiologická opatření, - orientovat se v infekčních onemocněních podle nejčastějšího způsobu přenosu nákazy, - znát základní principy imunity člověka a umět poskytnout informace o systému očkování v ČR, - správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické) pro vybrané tematické celky hygieny a epidemiologie, - posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce vybraných tematických celků hygieny a epidemiologie, - definovat a také používat frekventované výukové metody a formy výuky ve vybraném tematickém celku hygieny a epidemiologie a umět je aplikovat v modelových příkladech výuky, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku vybraných tematických celků hygieny a epidemiologie, - využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku vybraných tematických celků hygieny a epidemiologie, - klasifikovat a aplikovat vhodné učební úlohy pro vybrané tematické celky hygieny a epidemiologie, - získat didaktickou kompetenci k realizaci výuky v edukační realitě vyššího sekundárního vzdělávání.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní