Cíle a způsobilosti: Student získává komplexní didaktické kompetence pro tematickou oblast první pomoc. Cílem je, ukotvit odbornou základnu v oblasti první pomoci u studentů a vyprofilovat nutné didakticko-metodické dovednosti pedagoga pro efektivní transformaci obsahu do edukační reality vyššího sekundárního vzdělávání. Studenti by měli získat prohloubené teoretické znalosti a schopnost aktivně zvládnout praktické dovednosti z celého systému první pomoci; být schopni uplatnit získané obecné didaktické znalosti a koncipovat výuku první pomoci do modelové vyučovací jednotky s přípravou na vyučovací hodinu. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat a evaluovat RVP SOV s akcentem na ukotvení tématu první pomoci, - analyzovat a evaluovat vybrané ŠVP SOV s akcentem na ukotvení tématu první pomoci, - správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické) pro tematickou oblast první pomoci, - posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce tematického celku - definovat a používat nejužívanější výukové metody a formy výuky v tematickém celku první pomoci a aplikovat je v modelových příkladech výuky, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku daného tematického celku, - využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku tematického celku první pomoci, - specifikovat možné způsoby hodnocení výkonů žáka (včetně vzdělávacích výsledků žáka), - získat didaktickou kompetenci k realizaci výuky v edukační realitě vyššího sekundárního vzdělávání, - rozšířit a ukotvit odborné portfolio znalostí v oblasti první pomoci, - orientovat se v nových postupech při poskytování první pomoci. Témata: Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání ? vybrané studijní obory (projektová - státní úroveň kurikula). Školní vzdělávací programy ? analýza s akcentem na ukotvení tematického celku ?první pomoci? (projektová / implementovaná ? školní úroveň kurikula). Didaktické zásady a jejich využití v tematické oblasti první pomoci. Metody a formy výuky v tematickém celku první pomoci - důraz na aktivizující a simulační metody. Učební úlohy v tematické oblasti první pomoci. Učebnice a další studijní materiály, vhodné www zdroje pro danou tematickou oblast. Hodnocení a známkování. Osobnost učitele v tematickém celku první pomoci. Rozšíření odborného portfolia v oblasti poskytování první pomoci. Posouzení přítomnosti základních životních funkcí (vědomí, dýchaní a srdečný tep), posouzení situace v případě úrazu a náhlé poruchy zdraví, správné a včasné přivolání záchranné služby. Poskytnutí první pomoci u bezvědomí, krvácení, šoku, diagnostikování nutnosti zahájení neodkladné resuscitace a aktivní provádění KPR, použití automatického externího defibrilátoru. Ošetření ran, zlomenin, otevřených a zavřených poranění hrudníku a břicha, poskytnutí první pomoci při poranění hlavy a páteře, poskytnutí první pomoci u akutních otrav a náhlých poruch zdraví (epilepsie, astma, cukrovka) apod.Aplikace ?Záchranka?. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti budou při realizaci Souvislé pedagogické praxe na středních školách připravovat výukové výstupy pro oblasti související s tematikou první pomoci. Přípravy budou součástí portfolia, které bude vyučujícím následně reflektováno.
|