Předmět: Psychosociální rozvoj osobností učitele

« Zpět
Název předmětu Psychosociální rozvoj osobností učitele
Kód předmětu KAZ/PNPO@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle a způsobilosti: Student si osvojí stěžejní poznatky o sobě samém i profesi učitele, které následně využije ve svém profesním působení na SŠ nebo VOŠ. Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: - vysvětlit význam duševní hygieny u učitelů; - využívat techniky osobnostního psychosociálního rozvoje; - mít kreativní přístup v rámci výuky; - vyjádřit své pocity; - nalézat způsoby řešení obtížných a problémových situací; - jednat empaticky, eticky vhodným způsobem; - porozumět technikám prevence syndromu vyhoření; - zlepšit si komunikaci, vztahy a zvýšit si své profesní kompetence. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Učitelství jako profese; 2. Osobnostní rysy učitele; 3. Celostní pohled na vzdělávání učitele středních a vyšších odborných škol s důrazem na duševní zdraví učitelů; 4. Sebepoznání, sebepojetí, sebereflexe a seberozvoj učitele; 5. Účinná podpora resilience (psychické odolnosti) a vyrovnanosti učitele; 6. Příklady technik osobnostního psychosociálního rozvoje učitele; 7. Kreativita v práci učitele; 8. Emoční inteligence učitele; 9. Přednes a rétorika v profesi učitele; 10. Komunikace v obtížných a problémových situacích; 11. Rozvíjení profesních kompetencí jako prostředku duševního zdraví. 12. Prevence syndromu vyhoření (např. Balintovské skupiny v práci učitele, kazuistické semináře, supervize, videotrénink interakcí, mentoring apod.); 13. Coping a malcoping v profesi učitele; 14. Etické souvislosti zdravotnické / učitelské profese. Propojení na pedagogickou praxi: Student/ka si osvojí stěžejní poznatky o sobě samém i profesi učitele, které následně využije ve svém profesním působení na SŠ nebo VOŠ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: student písemně zpracuje a obhájí plán svého osobnostního rozvoje (zápočet), samostudium ? příprava na zápočet. Kombinovaná forma studia: student písemně zpracuje a obhájí plán svého osobnostního rozvoje (zápočet), účast na tutoriálech, studium distančních opor, samostudium ? příprava na zápočet.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní