| Název předmětu | Psychosociální rozvoj osobností učitele |
|---|---|
| Kód předmětu | KAZ/PNPO@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle a způsobilosti: Student si osvojí stěžejní poznatky o sobě samém i profesi učitele, které následně využije ve svém profesním působení na SŠ nebo VOŠ. Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: - vysvětlit význam duševní hygieny u učitelů; - využívat techniky osobnostního psychosociálního rozvoje; - mít kreativní přístup v rámci výuky; - vyjádřit své pocity; - nalézat způsoby řešení obtížných a problémových situací; - jednat empaticky, eticky vhodným způsobem; - porozumět technikám prevence syndromu vyhoření; - zlepšit si komunikaci, vztahy a zvýšit si své profesní kompetence. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Učitelství jako profese; 2. Osobnostní rysy učitele; 3. Celostní pohled na vzdělávání učitele středních a vyšších odborných škol s důrazem na duševní zdraví učitelů; 4. Sebepoznání, sebepojetí, sebereflexe a seberozvoj učitele; 5. Účinná podpora resilience (psychické odolnosti) a vyrovnanosti učitele; 6. Příklady technik osobnostního psychosociálního rozvoje učitele; 7. Kreativita v práci učitele; 8. Emoční inteligence učitele; 9. Přednes a rétorika v profesi učitele; 10. Komunikace v obtížných a problémových situacích; 11. Rozvíjení profesních kompetencí jako prostředku duševního zdraví. 12. Prevence syndromu vyhoření (např. Balintovské skupiny v práci učitele, kazuistické semináře, supervize, videotrénink interakcí, mentoring apod.); 13. Coping a malcoping v profesi učitele; 14. Etické souvislosti zdravotnické / učitelské profese. Propojení na pedagogickou praxi: Student/ka si osvojí stěžejní poznatky o sobě samém i profesi učitele, které následně využije ve svém profesním působení na SŠ nebo VOŠ.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: student písemně zpracuje a obhájí plán svého osobnostního rozvoje (zápočet), samostudium ? příprava na zápočet. Kombinovaná forma studia: student písemně zpracuje a obhájí plán svého osobnostního rozvoje (zápočet), účast na tutoriálech, studium distančních opor, samostudium ? příprava na zápočet. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |