Předmět: Metodický seminář - ochrana obyvatelstva za mimořádných událostí

« Zpět
Název předmětu Metodický seminář - ochrana obyvatelstva za mimořádných událostí
Kód předmětu KAZ/PNOO@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jukl Marek, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle a způsobilosti: Předmět je zaměřen na možnosti využití moderních metod výuky, včetně materiálních didaktických prostředků v oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí a veřejného zdraví. Student/ka si tak osvojí nejen poznatky z uvedených disciplín, ale také základní postupy a metody práce využitelné ve výuce zdravotně-preventivních předmětů na středních a vyšších odborných školách. Po absolvování předmětu by měli / měly být studenti / studentky schopni / schopny: - orientovat se v poměrně širokém okruhu témat z oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí a veřejného zdraví, - znát právní předpisy vztahující se k ochraně obyvatelstva, - vysvětlit postavení a koordinaci složek IZS, - definovat základní pojmy vztahující se k ochraně obyvatelstva, - uvědomit si důležitost havarijního plánování, - analyzovat problematiku humanitární pomoci, - připravit propracovanou metodiku výuky v oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí, ve vazbě na předměty zdravotně-preventivního zaměření na středních, případně vyšších zdravotních školách. - využívat moderní didaktické postupy a materiální didaktické prostředky ve výuce zdravotně-preventivních předmětů ? v oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Ochrana obyvatelstva, úvod, terminologie, historie v ČR 2. Ochrana obyvatelstva na národní úrovni ČR a mezinárodní úrovni (EU, WHO, NATO atd.). 3. Postavení orgánů veřejné správy v přípravě na řešení mimořádných událostí a provádění záchranných a likvidačních prací. 4. Právní předpisy, koncepce ochrany obyvatelstva, opatření a plánování v ČR, způsoby varování a vyrozumění. 5. Evakuace, nouzové přežití obyvatelstva, ukrytí, individuální ochrana, zajištění a označení nebezpečných oblastí a dekontaminace. 6. Postavení a koordinace složek integrovaného záchranného systému. 7. IZS a krizové řízení. 8. Záchranné útvary, systémy a složky v ČR a EU a jejich způsob využití v ochraně obyvatelstva ČR. 9. Humanitární pomoc. 10. Havarijní plánování. 11. Povodně a povodňový plán. 12. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2025 s výhledem do roku 2030. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti budou v rámci cvičení vystupovat se svými pracemi na zvolené téma a z pozice vyučujícího aktivně předávat ? za využití moderních výukových metod a materiálních didaktických prostředků ? získané poznatky svým kolegům. Kromě zpracování odborných podkladů si tak i prakticky vyzkouší různé didaktické postupy a trendy ve vyučování.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studijní výsledky budou ověřovány v průběhu semestru v rámci seminářů, ve kterých budou studenti / studentky aktivně sami / samy vystupovat a prokazovat tak svou schopnost propojení teorie s praxí. Na závěr pak budou studijní výsledky ověřeny v podobě zkoušky.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní