|
Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Pojmový aparát gramotností (digitální, počítačová, zdravotní). Determinanty zdraví, životní styl, aktivní přístup ke zdraví, podpora zdraví. Systém zdravotní a sociální péče v konceptu zdravotní gramotnosti. Zapojení digitálních technologií do výuky Výchovy ke zdraví. Digitální technologie v souvislosti s RVP. Aktuální úroveň využívání digitálních technologií a programů podpory zdraví ve školách. Vliv rychlého vývoje a nárůstu využívání digitálních technologií na jedince a na společnost. Podpora kritického myšlení ve shromažďování informací o zdraví prostřednictvím digitálních technologií. Pravidla bezpečnosti práce s digitálními technologiemi, prevence vzniku závislostního chování. Pravidla bezpečného internetu a ochrany soukromí. Možné využívání digitálních technologií k podpoře zdraví na školách.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 17 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu Formování digitální zdravotní gramotnosti by studenti měli být schopni: - vysvětlit rozdíly mezi pojmy digitální a počítačová gramotnost, - objasnit pojem zdravotní gramotnost v socio-kulturním kontextu, - shrnou výhody a nevýhody využívání digitálních technologií k výuce podpory zdraví, - s podporou digitálních technologií shromáždit, analyzovat a kriticky vyhodnotit získané informace o zdravotní gramotnosti, - využívat digitální technologie v kontextu výchovy ke zdraví, - přijímat nové podněty v oblasti digitálních technologií a kriticky je posuzovat, - porozumět rychlému vývoji technologií, jejich významu pro osobní rozvoj jedince, - argumentovat o vlivu rozvoje digitální zdravotní gramotnosti na společnost, - využívat digitální technologie k výchově ke zdraví bezpečně a zodpovědně.
Student získá kompetenci v rámci formování a rozvoje jeho digitální gramotnosti v kombinaci s rozvojem digitální zdravotní gramotnosti. Student bude schopen využívat stávající digitální vzdělávací zdroje v edukační praxi Výchovy ke zdraví. Student bude vytvářet vlastní inovativní digitální vzdělávací zdroje pro edukační praxi Výchovy ke zdraví.
|
|
Předpoklady
|
Připojení na internet. Schopnost práce s digitálními vzdělávacími zdroji.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
|
|
Doporučená literatura
|
-
CAIRNCROSS, F. Konec vzdálenosti: Jak komunikační revoluce změní naše životy. Brno: Computer Press, 1999. ISBN 80-7226-155-X..
-
DINGOVÁ, M., JAKUBCOVÁ. T. Zdravotná gramotnosť ? nový pojem pre ošetrovateľskú prax. Ošetrovateľstvo: teória, výskum, vzdelávanie [online]. 2011(1), s. 34-41 [cit. 2017-04-22]. ISSN 1338-6263. Dostupné na www: http://www.osetrovatelstvo.eu/_files/2011- 01/34-zdravotna-gramotnost-novy-pojem-pre-osetrovatelsku-prax.pdf..
-
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0..
-
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0..
-
JANOVSKÁ, K. a kol. Zdravotní gramotnost dětí, mladých dospělých, dospělých, seniorů. Praha: Národní síť podpory zdraví, 2016. ISBN 978-80-270-1271-.
-
JANOVSKÁ, K. Zdravotní gramotnost podle věkových skupin. Praha: Ústav pro zdravotní gramotnost, 2017, s. 1-43. Dostupné na www: http://www.uzg.cz/doc/Situacni_dokument_UZG.pdf..
-
MZ. ZDRAVÍ 2020. Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí: Akční plán č. 12: Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015?2020. Praha: Ministerstvo zdravotnictví, 2015. Dostupné na www: http://www.mzcr.cz/Admin/_upload/files/5/ak%C4%8Dn%C3%AD%20pl%C3%A1ny%20- %20p%C5%99%C3%ADlohy/AP%2012%20rozvoj%20zdravotn%C3%AD%20gramotnosti.pdf..
-
RICH, E., MIAH, A. Understanding Digital Health as Public Pedagogy: A Critical Framework. Societies. 4(2), s. 296-315. DOI: 10.3390/soc4020296. ISSN 2075-4698. Dostupné na www: http://www.mdpi.com/2075-4698/4/2/296..
-
UZIS. Dostupné na www: https://www.uzis.cz/nas/informace-nzis..
-
WHO. Health education: theoretical concepts, effective strategies and core competencies. WHO Library Cataloguing in Publication Data, 2012. ISBN 978-92-9021-829-6. Dostupné na www: http://www.who.int/iris/handle/10665/119953..
-
Zdravotní gramotnost dospělých. 1. Národní síť podpory zdraví, Praha. 2016. Dostupné na www: http://nspz.cz/wordpress/wpcontent/uploads/2016/10/gramotnost_A5_dosp%C4%9Bl%C3%AD.pdf..
|