|
Vyučující
|
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle a způsobilosti: Studenti / studentky jsou vzděláváni / vzdělávány s cílem dosažení učitelské kompetence v oborové didaktice ? zdravotnická prevence. Funkčně navazuje na disciplíny Školní didaktika a Podpora zdraví v kurikulu středních škol. Současně je tato disciplína zaštiťující oborově didaktickou disciplínou pro návazné oborové subdidaktiky. Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli být schopni / schopny: - specifikovat cíle a poslání vzdělávací oblasti Vzdělávání pro zdraví ve vyšším sekundárním vzdělávání ? RVP SOV všeobecně vzdělávací část; popsat a odůvodnit výsledky vzdělávání a formulovat učivo a tematické okruhy učiva oblasti Vzdělávání pro zdraví. Využít znalost transversálního i horizontálního přesahu Vzdělávání pro zdraví v kurikulárních dokumentech, - specifikovat cíle a poslání vzdělávacích oborů spadajících pod ?zdravotnickou prevenci? ve vybraných RVP SOV u souvisejících oborů vzdělávání (uvedených v profilu absolventa předkládané akreditace), - vysvětlit projektovou, implementační, realizační a dosaženou (osvojenou, rezultátovou) úroveň kurikula ve vzdělávací oblasti Vzdělávání pro zdraví a v oborech ?zdravotnické prevence?, - analyzovat Školní vzdělávací programy s ohledem na témata podpory zdraví, výchovy ke zdraví a zdravotnické prevence (ZP) - prokázat přehled ve výzkumech kurikula vzdělávací oblasti Vzdělávání pro zdraví, oboru Výchova ke zdraví a oborů ZP na projektové, implementační, realizační a dosažené (osvojenou, rezulátové) kurikula, - detekovat vstupní úroveň žáků po absolvování ZŠ - využívat dokumenty Standardy pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví a Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví, kde je definována výstupní úroveň absolventa ZŠ. Dokumenty využívat i pro svoji přípravu na vyučování ZP v modelových situacích (a poté v edukační realitě vyššího sekundárního vzdělávání v rámci pedagogické praxe a po ukončení studia ve své profesní specializaci), - shrnout specifika didaktické transformace vzdělávacího obsahu ZP, - správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické) pro vzdělávací obory ZP i pro stěžejní i dílčí témata oboru, - posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce vzdělávacích oborů ZP; - definovat nejužívanější výukové metody a formy podpory zdraví, výchovy ke zdraví a ZP a aplikovat je v modelových příkladech výuky, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku ZP, - využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku ZP, - koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe), - klasifikovat a aplikovat vhodné učební úlohy pro ZP, - specifikovat možné způsoby hodnocení výkonů žáka (včetně vzdělávacích výsledků žáka) ve vzdělávacích oborech ZP, - zhodnotit požadavky (odborné, didaktické a osobnostní) na učitele vzdělávacích oborů ZP, - využívat digitální vzdělávací zdroje v oblasti podpory zdraví a výchovy ke zdraví, - získat didaktickou kompetenci k realizaci výuky Vzdělávání pro zdraví a oborů zdravotnické prevence.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: ústní zkouška (ověřování dosažených studijních výsledků), aktivní účast na seminářích (povinná účast min. 80 %), zpracování seminární práce na zadané téma ? návrh vyučovací jednotky (podmínky pro udělení zápočtu), prezentace připravené modelové vyučovací hodiny ZP, samostudium - příprava na zkoušku. Kombinovaná forma studia: ústní zkouška (ověřování dosažených studijních výsledků), účast na tutoriálech, studium doporučených zdrojů, zpracování seminární práce na zadané téma ? návrh vyučovací jednotky (podmínky pro udělení zápočtu), prezentace připravené modelové vyučovací hodiny ZP (ve zkrácené verzi), samostudium - příprava na zkoušku.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání 65-51-H/01 Kuchař ? číšník. Praha: MŠMT, 2007.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [on-line]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016)..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2017..
-
FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. Standardy pro základní vzdělávání: Výchova ke zdraví. Praha. 2015.
-
Hřivnová, M. . Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole..
-
Hřivnová, M. (2010). Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
KOTRBA, T., LACINA, L. (2015). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd.. Brno: Barrister & Principal.
-
KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a MARÁDOVÁ, Eva. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
-
Krejčí M. a kol. KREJČÍ, M. Strategie výuky duševní hygieny: výchova ke zdraví ve škole. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7394-262-5..
-
Marádová Eva. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha.
-
Obst, Otto. (2017). Obecná didaktika. Olomouc.
-
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání 69-41-L/01 Kosmetické služby. RVP.
-
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha, Grada.
-
TUPÝ, J. (Ed.), HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha. 2016.
|