|
Vyučující
|
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle a způsobilosti: Cílem předmětu je porozumět složité problematice lidského těla, zdraví a nemoci prizmatem integrální antropologie, s převahou její sociokulturní komponenty. Student/ka se seznámí i s biologickou podstatou těla a tělesnosti, avšak v kontextu otázek stále diskutovaného genetického, vrozeného a získaného, tedy i s psychologickými, sociokulturními a spirituálními souvislostmi lidské somatiky. Na lidské tělo, zdraví a nemoc bude nahlíženo i v historickém slova smyslu, ve vazbě na dějiny antropologie a lékařství. Zabývat se budeme také sociokulturními a spirituálními determinantami zdraví a nemoci, jak co se týče přístupu k vlastnímu zdraví a péči o ně, tak posuzování příčin nemocí, jejich diagnostiky, léčby a ošetřování, i zde prizmatem integrální antropologie. Na příkladu studie Anthropologie du corps et modernité (Antropologie těla v kontextu modernity) Davida Le Bretona (2003; orig. 1990) a dalších vybraných zahraničních i tuzemských badatelů budou demonstrovány méně tradiční přístupy ke studiu lidského těla, ve stavu zdraví i nemoci. Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: - popsat základní možné přístupy ke studiu lidského těla; - charakterizovat lidské tělo v sociokulturním slova smyslu - jako nástroj kultury a zdroj kulturní symboliky, též jako významný komunikační prostředek; - osvětlit pohled na lidské tělo z hlediska psychologického, filozofického, spirituálního a teologického - ve vazbě na identitu člověka a její proměny; - popsat vývoj přístupů ke studiu lidského těla v dějinách lidstva - medicína magická, medicína archaická, medicína empirická a medicína experimentální; - obhájit holistický antropologický přístup ke studiu lidského těla ve zdraví i v nemoci; - srovnat přístupy "západní medicíny" versus alternativní přístupy k lidskému tělu, zdraví a nemoci - dle konceptu tzv. sdílené kultury; - využít základní myšlenky konceptu Davida Le Bretona a jeho antropologie těla v kontextu modernity ve výchově ke zdraví - prostřednictvím demonstrace modelových příkladů. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Úvod do antropologie lidského těla, zdraví a nemoci; 2. Biologické souvislosti lidského těla; 3. Psychické souvislosti lidského těla; 4. Sociální, kulturní a spirituální souvislosti lidského těla; 5. Tělo a tělesnost prizmatem sociokulturní antropologie; 6. Tělo a tělesnost prizmatem etologie člověka; 7. Exkurz do historie lékařství ve vazbě na historii antropologie; 8. Lidské tělo jako předmět výzkumu - od historie k současnosti; 9. Sociokulturní a spirituální determinanty zdraví a nemoci - odlišné přístupy k vlastnímu zdraví a péči o ně, k posuzování etiologie nemocí, k jejich diagnostice, léčbě a ošetřování; 10. Tradiční a netradiční, klasické a alternativní medicínské, léčitelské a laické přístupy k péči o člověka v nemoci; 11. Antropologie lidského těla, zdraví a nemoci na příkladech studií vybraných tuzemských badatelů; 12. Antropologie lidského těla, zdraví a nemoci na příkladech studií vybraných zahraničních badatelů; 13. Antropologie těla a modernita - studie Davida Le Bretona (2003; orig. 1990). Propojení na pedagogickou praxi: V rámci přípravy na výuku konkrétního předmětu během souvislé pedagogické praxe student/ka implementuje vybrané téma z oblasti antropologie těla, zdraví a nemoci do této přípravy. Po realizaci výuky student/ka reflektuje praktické zkušenosti s výukou, jejíž součástí bylo uvedené téma.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Min. 80% účast na seminářích, doporučená účast na přednáškách / konzultacích (tutoriálech). Požadavky na kolokvium: výběr 1) vhodné odborné knihy v českém jazyce / odborné studie v anglickém (případně jiném cizím) jazyce na vybrané téma z oblasti antropologie těla, zdraví a nemoci - s písemnou analýzou ze strany studenta / studentky (min. rozsah 2 strany A4); 2) vhodného videodokumentu na vybrané téma z oblasti antropologie těla, zdraví a nemoci - s písemnou analýzou ze strany studenta / studentky (min. rozsah 1 strana A4) ? v obou případech přesné uvedení citovaných zdrojů. Prezentace videodokumentu na semináři. Obhajoba ze strany studenta / studentky. V případě kombinovaného studia viz také níže.
|
|
Doporučená literatura
|
-
& Payne, J. (2002). Zdraví: hodnota a cíl moderní medicíny. Praha: Triton.
-
Cichá, M. (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton.
-
Fialová, L., Kouba, P., & Špaček, M. (2008). Medicína v kontextu západního myšlení. Praha: Galén.
-
Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada.
-
Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví.. Praha.
-
Le Breton, D. Anthropologie du corp et modernité. Paris: Éditions Presses Universitaires de France, 2005. ISBN 978-2130552475.
-
MAREŠ, J. VACHKOVÁ. Brno: MSD, 2009. Pacientovo pojetí nemoci I..
-
MAREŠ, J. VACHKOVÁ, Brno: MSD, 2009. Pacientovo pojetí nemoci II.
-
MAREŠ, J. VACHKOVÁ, Brno: MSD, 2011. Pacientovo pojetí nemoci III.
-
MICHEL, G. F., MOOREOVÁ, C. L. Psychobiologie. Biologické základy vývoje chování. Praha: Portál, 1999.
-
Payne, J. (2005). Kvalita života a zdraví. V Praze: Triton.
-
Růžička, J. (2006). Psychosomatický přístup k člověku. Praha: Triton.
-
SCHOTT H. Kronika medicíny. Praha: Fortuna Print, 1994.
-
Soukup, M., & Rychlík, M. (2014). Tělo: čichat, česat, hmatat, propichovat, řezat. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
-
STACKEOVÁ D. Tělesné sebepojetí v kontextu psychosomatiky a možnosti jeho ovlivnění. PsychoSom (Liberec), 2007, 5 (2), s. 47 - 55..
-
Špatenková, N. (2014). O posledních věcech člověka. Praha: Galén.
|