Předmět: Vývojová antropologie

« Zpět
Název předmětu Vývojová antropologie
Kód předmětu KAZ/PBVA@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Antropogeneze. Teorie vysvětlující evoluci člověka, systematické zařazení člověka do živočišné říše, rozdíly a společné znaky člověka s primáty. Vznik a vývoj primátů, teorie vzniku hominidů, proces hominizace, průběhu procesu sapientace a teorie vzniku moderního člověka (monocentrismus, multiregionální teorie). Ontogenetický vývoj člověka. Vývojové procesy v období prenatálního a postnatálního vývoje, působení genetických a environmentálních faktorů ovlivňujících růst a vývoj jedince. Vliv negativních vnějších faktorů na vývoj zárodku a plodu v průběhu těhotenství (teratogenní faktory). Zákonitosti tělesného růstu a zákonitostmi vývojového procesu a s problematikou vývojových změn u české populace (generalizovaná akcelerace, sekulární trend). Metody hodnocení biologického věku a jeho vztahu k chronologickému věku jedince v jednotlivých fázích ontogenetického vývoje a hodnocení somatického stavu a vývoje dětí a dospívající mládeže (prediktabilita somatického vývoje).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - komplexně charakterizovat antropogenezi, - popsat tělesné znaky lidských ras, - definovat vývojové etapy, prenatální a postnatální vývoj, - charakterizovat změny růstové a vývojové v každé fázi ontogenetického vývoje, - popsat základní vývojové proměny jedince, - vysvětlit působení vnitřních a vnějších faktorů na vývoj člověka se zákonitostmi tělesného růstu a vývoje.
Absolvování předmětu představuje základ pro studium ostatních antropologických disciplín.
Předpoklady
Základní orientace v biologických disciplínách.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Písemně zpracovat referát na zadané téma z vývojové antropologie.
Doporučená literatura
  • ALLEN, K E., MAROTZ, R L. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-80-7367-421-2..
  • CICHÁ, M. Biologická antropologie. Olomouc: Hanex, 2011. ISBN 978-80-7409-039-4..
  • FETTER, V., PROKOPEC, M., SUCHÝ, J., TITLBACHOVÁ, S. Antropologie. Praha: Academia, 1967..
  • HAJNIŠ, K., BRŮŽEK, J., BLAŽEK, V. Růst českých a slovenských dětí. Praha: Academia, 1989..
  • KOPECKÝ, M., TOMANOVÁ, J., KIKALOVÁ, K. Základní charakteristiky ontogenetického vývoje. Studijní opora. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-3982-2..
  • KRÁSNIČANOVÁ, H., LESNÝ, P. Kompendium pediatrické auxologie. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7071-173-6..
  • LEBL, J., KRÁSNIČANOVÁ, H. Růst dětí a jeho poruchy. Galén, 1996. ISBN 80-85824-30-2..
  • OTOVÁ, B., KAPRAS, J. Biologie člověka pro bakalářské studium na lékařských fakultách. [Část] 1, Základy genetiky. [Část] 2, Vývoj a růst člověka. Praha: Karolinum, 1998..
  • OTOVÁ, B., MIHALOVÁ, R., VYMLÁTIL, J. II. Vývoj a růst člověka. Praha: Karolinum. 2006. ISBN 80-246-1100-7..
  • SOUKUP, V. Antropologie Teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8..
  • SOUKUP, V. Dějiny antropologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0337-3..
  • ŠMAHEL, Z. Příběh lidského rodu. Brno: Moravské zemské muzeum, 2005. ISBN 80-7028-262-2..
  • ŠMAHEL, Z. Teorie, principy a metody auxologie. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0295-4..
  • VANČATA, V. Paleoantropologie - přehled fylogeneze člověka a jeho předků. Brno, 2003. ISBN 80-210-3049-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní