|
Vyučující
|
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Systém vzdělávání v ČR, Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020; projektová (státní) úroveň kurikula VZ - vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP ZV, vzdělávací obor Výchova ke zdraví v RVP ZV - poslání disciplíny, multiresortní a multioborová východiska vzdělávacího oboru; očekávané výstupy VZ, učivo, tematické okruhy a subtémata VZ v RVP ZV, časová dotace na VZ; Výchova ke zdraví ve vybraných Školních vzdělávacích programech (implementovaná úroveň kurikula VZ); Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; VZ v šetřeních České školní inspekce; výzkumy projektové a implementované úrovně kurikula VZ.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat kurikulární dokument - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví s horizontálním přesahem, tedy vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, vzdělávací obor Výchova ke zdraví, průřezová témata, - odůvodnit význam vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví v rámci povinného vzdělávání s akcentem na 2. st. ZŠ a popsat poslání vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, - interpretovat a vysvětlit vlastními slovy očekávané výstupy vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v jednotlivých verzích RVP ZV (2004, 2007, 2010, 2013, 2016, 2017, 2021) včetně jejich inovací v jednotlivých verzích RVP ZV, - analyzovat učivo, tematické okruhy a subtémata učiva vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v jednotlivých verzích RVP ZV, - posoudit časovou dotaci alokovanou na vzdělávací obor Výchova ke zdraví směrem k poslání a cílům VZ, formulovaným očekávaným výstupům a širokospektrální nabídce učiva, - odůvodnit význam dokumentu Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro potřeby edukační reality nižšího sekundárního vzdělávání, charakterizovat jednotlivé komponenty dokumentu, zejména indikátory a ilustrativní úlohy v něm obsažené, - specifikovat poslání dokumentu Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro edukační realitu nižšího sekundárního vzdělávání, charakterizovat základní atributy dokumentu (zejména specifika jednotlivých očekávaných výstupů VZ a tematických okruhů, ilustrativní úlohy na třech úrovních obtížnosti a komentovaná řešení ilustrativních úloh); - analyzovat vybrané Školní vzdělávací programy základních škol event. víceletých gymnázií s ohledem na implementaci vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví - shrnout stěžejní výzkumy kurikula v rámci projektové a implementační úrovni kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni analyzovat strategické a implementační dokumenty v gesci MŠMT v rámci Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2023 se zaměřením na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví. Projektová (státní) úroveň kurikula VZ - vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP ZV, vzdělávací obor Výchova ke zdraví v RVP ZV - poslání disciplíny, multiresortní a multioborová východiska vzdělávacího oboru; očekávané výstupy VZ, učivo, tematické okruhy a subtémata VZ v RVP ZV, časová dotace na VZ; Výchova ke zdraví ve vybraných Školních vzdělávacích programech (implementovaná úroveň kurikula VZ); Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; VZ v šetřeních České školní inspekce; výzkumy projektové a implementované úrovně kurikula VZ.
|
|
Předpoklady
|
Studenti se orientují v dlouhodobých záměrech a strategiích vzdělávání v České republice, dokáží popsat implementaci kurikula výchovy ke zdraví v jednotlivých stupních systému vzdělávací soustavy ČR.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce, Písemný test
Požadavky na studenta Každý student zpracuje soubor seminárních prací do Portfolia k SZZ na zadaná oborová témata, které odevzdá v termínech uvedených ve STAGu, minimálně týden před zápočtovým týdnem. Kontrola a zhodnocení individuální práce vyučujícím je nutným předpokladem k přihlášení se ke zkoušce - kolokviu. Zkouška bude udělena na základě splněných, výše uvedených úkolů a zpracování didaktického / písemného testu. Doporučená účast na přednáškách, min. 50% účast na seminářích. Požadavky na studenta Vypracování průběžného, dílčího písemného testu v předem ohlášeném termínu v měsíci listopadu. Vypracovat 5 dílčích úkolů jako součást Portfolia předkládaného při dílčím okruhu SZZ Didaktika výchovy ke zdraví a také jako podklad k diskuzi v seminářích z předmětu PBK1@ (a vložit je do STAGu v části Semestrální práce). Každý průběžný úkol vypracovat v rozsahu min. 2-3 NS. Obsahem konkrétních úkolů bude: 1) Průběžný úkol: Zpracování základní koncepce Strategické linie 1: Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání v dokumentu STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČESKÉ REPUBLIKY DO ROKU 2030+ a jeho porovnání s předchozím dokumentem STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČESKÉ REPUBLIKY DO ROKU 2020. Další průběžné úkoly 2 - 4: budou obsahovat analýzu vybraných škol, respektive jejich ŠVP s implementací vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví z RVP ZV z roku 2021 a u nově platného dokumentu s velkými revizemi z roku 2025 na vybraných školách. Počet analyzovaných škol je stanoven na 4: 2) Průběžný úkol: Klasická základní škola. 3) Průběžný úkol: Alternativní základní škola. 4) Průběžný úkol: Nižší gymnázium. V rámci analýzy každého ŠVP se zaměřte na následující body: Implementace vzdělávací oblasti: Člověk a zdraví ve vzdělávacím oboru: Výchova ke zdraví z RVP ZV do ŠVP vybraných škol. a) V obecné části vybraného ŠVP pro 1. i 2. stupeň ZŠ. b) V jednotlivých ročnících realizované vzdělávací oblasti. c) Mezioborově - v rámci mezipředmětových vztahů. 5) Průběžný úkol: Zpracování horizontálního přesahu vybraného tématu výchovy ke zdraví - napříč kurikulárním dokumentem RVP ZV v následující struktuře: a) Ukotvení tématu v očekávaných výstupech vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v aktuální verzi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání; b) Ukotvení tématu v učivu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v aktuální verzi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání; c) Návaznost vybraného tématu na výstupy z 1. st.; d) Přesah vybraného tématu k průřezovým tématům v rámci 2. st. ZŠ; e) Mezipředmětové vztahy k vybranému tématu; f) Ukotvení vybraného tématu VZ v dokumentu Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; g) Ukotvení vybraného tématu v dokumentu Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem: prezenční výuka v rozsahu min. 20 %, alternativně společná výuka s kombinovaným studiem - viz předmět KAZ/KBK1@, tj. 4 hodiny přímé výuky dle rozvrhu; dále viz výše (identické požadavky). Požadavky u studentů při realizaci studijního pobytu ERASMUS+: 1) Jako náhrada účasti na přímé výuce: vypracování semestrální práce na zadané téma vztažené k jeho specifikům v navštívené zemi a univerzitě a její vložení do STAGu, do části "Semestrální práce" pod zkratkou předmětu KAZ/ PBK1@ v termínech stanovených na začátku semestru. Rozsah práce a její struktura bude specifikovaná na začátku semestru prostřednictvím e-mailové komunikace s využitím vygenerované e-mailové adresy studenta v Portálu UP. 2) Ukončení předmětu proběhne po návratu studenta ze studijního pobytu do České republiky ve stejné formě, jako u prezenčních studentů v konkrétním termínu předem dohodnutém opět se studentem e-mailem a vloženém do STAGu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020, 2015. Dostupné na www:http://www.msmt.cz/file/35188?highlightWords=Strategie+vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%AD+politiky+%C4%8Cesk%C3%A9+republiky+roku+2020..
-
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019?2023. Praha. 2019.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013. Dostupné na www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné na www http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani..
-
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. 2014. [online] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2014. Dostupné na www: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf..
-
Fialová, L., Flemr, L., Marádová, E., Mužík, V. (2015). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha.
-
FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. Standardy pro základní vzdělávání: Výchova ke zdraví. Praha. 2015.
-
KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a MARÁDOVÁ, Eva. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
-
TUPÝ, J. (Ed.), HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha. 2016.
|