Předmět: Podpora zdraví a rozvoj zdravotní gramotnosti

« Zpět
Název předmětu Podpora zdraví a rozvoj zdravotní gramotnosti
Kód předmětu KAZ/NZRZQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Tománková Kristína, RNDr. PhD.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zdraví: Definice, vývoj definic zdraví, zdraví v holistickém pojetí. jednotlivé bio-psycho-sociální a spirituální složky zdraví. Nemoc: Diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci. Autoimunitní a degenerativní onemocnění. Determinanty zdraví: Vnitřní a vnější faktory, rizikové oblasti životního stylu. Princip vzniku civilizačních nemocí. Bezpečná komunita: Bezpečná škola, bezpečná třída, prevence úrazů u dětí. Výchova ke zdraví na ZŠ: Integrace a mezipředmětové vazby Zdravotní gramotnost. Programy podporující zdraví Zdravá škola (principy a její filozofie, základní pravidla) Programy podporující zdraví Zdraví 21 Aktivizační metody v rámci podpory zdraví Témata k seminárním pracím, skupinové projekty, individuální práce studentů: " Problematika KOUŘENÍ - vznik závislosti (psychická, sociální, tělesná), vývoj kuřáctví v ČR, legislativa v ČR, zdravotní rizika kouření, složení cigaretového kouře atp. " Problematika ALKOHOLU - vznik závislosti (psychická, sociální, tělesná), vývoj konzumace alkoholu v ČR, legislativa v ČR, zdravotní rizika pijáctví, sociální a psychické dopady alkoholismu. Alkohol jako celospolečensky tolerovaná droga. Dítě v rodině alkoholika. " ILEGÁLNÍ DROGY - klasifikace dle účinku, aplikace, rizikovosti. Legislativa v ČR. Rizika zneužívání návykových látek. Problematika odvykání a léčby - primární, sekundární a terciární prevence. " ZÁVISLOSTI - patologické hráčství. " PREVENCE STRESU - relaxační a uvolňovací techniky. Druhy stresu, stresové situace, zvládání stresu. Eustres a dystres. " POHYBOVÁ AKTIVITA - aerobní a anaerobní pohybová aktivita, optimální tělesná zátěž druhy sportovní aktivity, pozitivní a negativní důsledky pohybové aktivity. Pohybová aktivita jako prevence civilizačních onemocnění. " Témata životního stylu - RIZIKOVÉ SEXUÁLNÍ CHOVÁNÍ. " VÝŽIVA - zásady zdravé výživy, stravovací režim, nemoci spojené s výživou, poruchy příjmu potravy, obezita u dětí, potravinové alergie, preference a averze potravin, alternativní formy stravování u dětí, pitný režim.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby studenti byli seznámeni s náplní vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví a s jeho dílčími determinantami. Posluchači si osvojí poznatky o hodnotě lidského zdraví, o vlivech, které určují lidské zdraví v rámci holistického pojetí. Naučí se chápat člověka jako složitou a individuální bio-psycho-sociální a spirituální bytost. V širokém kontextu této koncepce se seznámí se zdravým i nezdravým životním stylem a jeho dopady na zdraví člověka. Proniknou do problematiky preventivních programů podporujících zachování zdraví a do programů Zdravá škola apod.
Seznámení s náplní celého studijního oboru a s jeho dílčími determinantami. Posluchači si osvojí poznatky o hodnotě lidského zdraví, o vlivech, které určují lidské zdraví v rámci holistického pojetí. Proniknutí do problematiky projektů k podpoře zdraví (Zdraví 21, Zdraví 2020, Zdravá škola aj.).
Předpoklady
Disciplína je určena pro studenty učitelství výchovy ke zdraví se zaměřením na vzdělávání. Nutné její zapsání a absolvování v 1. ročníku studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

Práce na PC, připojení k internetu. 80 % účast na seminářích. Aktivní zapojení na seminářích. Práce na zadaném projektu nebo seminární práci.
Doporučená literatura
  • HAVLÍNOVÁ, M., KOPŘIVA, P., MAYER, I., VILDOVÁ, Z. a kol. Program podpory zdraví ve škole.
  • Kotulán, J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy. Brno: Masarykova Univerzita.
  • MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví pro učitele.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní