Předmět: Prevence dětských úrazů

« Zpět
Název předmětu Prevence dětských úrazů
Kód předmětu KAZ/NPPUQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úrazy jako celospolečenský problém. Nejčastější úrazy dětí a mládeže v ČR a ve světě, jejich příčiny. Možnosti prevence dětských úrazů- základní východiska prevence, metody intervence Didaktické metody vhodné pro výuku prevence dětských úrazů. Právní základ zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí ve školách. Práva a povinnosti žáků a zákonných zástupců. Bezpečnost a ochrana zdraví z pohledu školského zákona. Projekt Bezpečná komunita, Bezpečná škola. Projekt Zdraví 21 se zaměřením na prevenci úrazů dětí. Projekt Zdravá škola.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Hlavním úkolem předmětu Prevence dětských úrazů je seznámit studenty s problematikou úrazů dětí a mládeže a s možnostmi jejího řešení. Disciplína seznamuje posluchače s preventivními přístupy v Evropě a v ČR. Zaměřuje se na možnosti výuky a výchovy v oblasti prevence úrazů dětí v programu WHO, Bezpečná komunita, Zdravá škola, Bezpečná škola. Cílem je také objasnit úlohu pedagogů v problematice výchovy a výuky prevence dětských úrazů. Ukázat na možné přístupy a cesty výuky této problematiky na základním stupni vzdělávání.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat nejčastější příčiny úrazů dětí z hlediska ontogenetického vývoje, - navrhnout preventivní programy v oblasti prevence úrazů, - analyzovat preventivní programy zaměřené na úrazy dětí v Evropě a v ČR,. - objasnit úlohu učitele výchovy ke zdraví v oblasti prevence úrazů.
Předpoklady
Znalosti z biologie dětí a první pomoci v rámci bakalářského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce.
Doporučená literatura
  • Dandová, E. (2008). Bezpečnost a ochrana zdraví při práci v otázkách a odpovědích. Praha: ASPI.
  • FIŠEROVÁ, L. (2008). Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách. Praha : ASPI.
  • GRIVNA, M. a kol. (2003). Dětské úrazy a možnosti jejich prevence. Praha : CÚP UK 2. LF Motol.
  • STOJAN, M. (2008). Dopravní výchova dětí a mládeže jako jeden z pilířů ochrany zdraví a prevence úrazů. Brno : MSD.
  • TORÁČOVÁ, L. (2008). Prevence úrazů u vybraných věkových skupin. Praha : Triton.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní