Předmět: Aktuální trendy v oblasti reprodukčního zdraví a sexuální výchovy

« Zpět
Název předmětu Aktuální trendy v oblasti reprodukčního zdraví a sexuální výchovy
Kód předmětu KAZ/NKZSQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Anatomie a fyziologie ženských a mužských pohlavních orgánů, ontogenetický vývoj reprodukčního systému, vývojové abnormality. Menstruační a ovulační cyklus ženy, poruchy menstruačního cyklu, intimní a menstruační hygiena ženy a muže. Prevence nechtěného těhotenství - metody a formy antikoncepce, možnosti řešení neplánovaného těhotenství, problematika interrupce, náhradní rodinná péče, baby box. Rizikové sexuální chování - pohlavně přenosné choroby (syfilis, gonorrhoea, trichomonázy, chlamydie, HPV, hepatitida B, C, HIV/AIDS, aj.). Sexuální zneužívání, formy, projevy, právní úprava. Problematika partnerských vztahů, hierarchie vztahů v rodině, problematika rodičovství, práva a povinnosti rodičů, volba partnera, faktory ovlivňující výběr životního partnera, vývoj sexuálního chování, problematika monogamie a polygamie. Problematika pornografie, tvorba, distribuce. Promiskuitní chování a prostituce. Vztah sexuální pedagogiky a sexuální výchovy, sexuální chování v užším a širším slova smyslu. Cíle, podmínky a prostředky sexuální výchovy. Základní principy sexuální výchovy. Obsah sexuální výchovy. Metody používané v sexuální výchově s ohledem na věkové zvláštnosti dětí. Reprodukční zdraví a jeho ochrana. Sexualita a rozmnožování. Vývoj sexuální identifikace. Sexuální orientace. Sexuální deviace a deviantní chování. Sexuální dysfunkce. Legislativa v otázkách sexuality. Sexuální zneužívání. Sexualita a média. Syndrom CAN. Problematika pornografie. Osobnost učitele sexuální výchovy. Sexuální výchova v RVP, ŠVP. Spolupráce rodiny a školy při sexuální výchově. Didaktický námět v sexuální výchově (charakteristika vybrané metody).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 23 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat a objasnit témata předmětu reprodukční zdraví a sexuální výchovy, - popsat morfologický a funkční vývoj reprodukčních orgánů muže a ženy, - vysvětlit fáze menstruačního a ovulačního cyklu, - poskytovat informace o intimní a menstruační hygieně, reprodukčním zdraví, - uvést jednotlivé druhy kontracepce a principy plánovaného rodičovství, - orientovat se v problematice nechtěného těhotenství - interrupce a miniinterrupce, - vysvětlit problematiku prevence, etiologie, patogeneze a klinického obrazu STD (pohlavně přenosných chorob, včetně HIV/AIDS), - aplikovat získané informace do výuky předmětu na základních a středních školách, - poskytovat odbornou pomoc, resp. znát metodiku postupu při řešení svízelných intimních problémů jejich pozdějších klientů (žáků).
jsou totožné s cíli
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Každý student zpracuje seminární práci na zadané téma, která bude v rozsahu max. 5 stran formátu A4 a odevzdá v systému LMS Unifor minimálně týden před udělením kolokvia. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit k udělení kolokvia.
Doporučená literatura
  • & Weiss, P. (2000). Sexuální zneužívání: pachatelé a oběti. Praha: Grada.
  • Bancroft, J. (1989). Human sexuality and its problems. Edinburgh: Churchill Livingstone.
  • Donát, J., & Donátová, N. (2007). Důvěrně a otevřeně o sexualitě: sexuální výchova pro základní školu a pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Fortuna.
  • Giddens, A., & Možný, I. (2012). Proměna intimity: sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Praha: Portál.
  • Giddens, A. (2002). Modernity and self-identity: self and society in the late modern age. Cambridge: Polity.
  • Hajnová, R., & Kleinová, S. (2002). Průvodce sexuální výchovou pro základní a střední školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
  • Hajnová, R., Novák, T., & Capponi, V. (1994). Sexuologický slovník. Praha: Grada.
  • HANUŠOVÁ, J. Sexuální zneužívání.
  • Kratochvíl, S. (2005). Sex jako obohacení života: sexuální trénink v sedmi lekcích. Praha: Grada Publishing.
  • Leiblum, S. R., & Rosen, R. (2000). Principles and practice of sex therapy. New York: Guilford Press.
  • MACHOVÁ, J., HAMANOVÁ, J. Reprodukční zdraví v dospívání.
  • Netík, K., Weiss, P., Brichcín, S., & Kolářský, A. (1996). Sexuální delikventi z pohledu psychiatrické sexuologie. Praha: Psychiatrické centrum.
  • Pavlovský, P. (2012). Soudní psychiatrie a psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • Pekárková, M., Primusová, H., Uzel, R. a kol. (2000). Potrat ano - ne. Praha: Grada.
  • Šulová, L., Fait, T., & Weiss, P. (2011). Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf.
  • Uzel, R. Sexuální výchova.
  • WEISS, P. a kol. (2005). Sexuální zneužívání dětí.. Praha.
  • Weiss, P. (2002). Sexuální deviace. Praha, Portál.
  • Weiss, P., Zvěřina, J. (1999). Sexuální chování obyvatel České republiky. Praha: Alberta Plus.
  • www.hiv-aids.cz. www.hiv-aids.cz.
  • www.planovanirodiny.cz. www.planovanirodiny.cz.
  • www.sexuologickaspolecnost.cz. www.sexuologickaspolecnost.cz.
  • ZVĚŘINA, J. Sexuologie (nejen) pro lékaře.
  • Zvěřina, J., & Weiss, P. (2001). Sexuální chování v ČR - situace a trendy. Praha: Portál.
  • Zvěřina, J. (2003). Sexuologie (nejen) pro lékaře. Brno: CERM.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní