Předmět: Vědní komponenty oboru ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Vědní komponenty oboru ošetřovatelství
Kód předmětu KAZ/NKOŠQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Profilace oboru ošetřovatelství v systému zdravotních věd. Historická východiska. - Teoretická východiska ošetřovatelského přístupu k lidským potřebám. Potřeby a hodnoty člověka. Narativní perspektiva, životní příběhy a jejich využití v oboru ošetřovatelství. Odpovědnost zdravotnického pracovníka ve vztahu ke své profesi. - Diagnostické systémy v ošetřovatelství (OMAHA, NANDA, projekty NIC, NOC?). Konceptuální modely, ošetřovatelská teorie. Metodika věrohodného dokumentování ošetřovatelské praxe. - Problematika Evidence Based Practice. Systematická review. Databáze k vyhledávání relevantních zdrojů s akcentem na ošetřovatelství. - Požadavky na strukturu kvalitního odborného článku a výzkumné práce. - Implementace poznatků z předmětu do pedagogické praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je dosáhnout u studentů orientace ve vědním oboru ošetřovatelství, v ošetřovatelských diagnostických systémech a konceptuálních modelech. Předmět má připravit studenty na problematiku lidských hodnot a potřeb, na důležitost porozumění člověku (využití v ošetřovatelské praxi). Cílem předmětu je naučit studenty vyhledávat nejlepší důkazy z ošetřovatelské praxe v osvědčených databázích a naučit je tyto důkazy využívat v pedagogické a ošetřovatelské praxi. Prostřednictvím výuky by se měl student naučit implementovat získané poznatky ve své pedagogické praxi, měl by je umět vhodným způsobem předat budoucím zdravotníkům.
Student - se orientuje v systému zdravotnických věd a ošetřovatelství; - zná diagnostické systémy v ošetřovatelství; - orientuje se v ošetřovatelských konceptuálních modelech; - chápe teoretická východiska lidských hodnot a potřeb, je schopen je identifikovat; - dokáže využít životní příběhy ve výuce; - zná metodiku dokumentování ošetřovatelské praxe; - rozumí problematice Evidence Based Practice, umí ji vysvětlit a uvést na příkladu z praxe; - je schopen připravit k publikaci kvalitní odborný článek; - umí vyhledávat relevantní zdroje z ošetřovatelství v databázích (připravit systematickou review); - umí implementovat poznatky z předmětu do pedagogické praxe.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Docházka: povinná na první a poslední přednášce, jinak doporučená. Semestrální práce na zadané réma v rozsahu minimálně 5 stran textu, student odevzdá minimálně 7 dnů před kolokviem. Témata na semestrální práci: - Systematická review z oblasti ošetřovatelského výzkumu. - Evidence Based Practice - zkušenosti s aplikací v České republice. - Ošetřovatelský proces a jeho proměny v čase. - Aplikace vědních komponent oboru ošetřovatelství ve vybraném zdravotnickém zařízení. Kolokvium: Znalost probrané látky z tematických okruhů.
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ Bohumila, Jan MACH a kol. Klinická psychologie.Praha: Portál, 2015..
  • Gurková, E., & Wirthová, V. (2011). Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada Publishing.
  • HALMO, Renata. (2015). Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada.
  • HELMING, Mary, Cynthia, C. BARRERE a Deborah SHIELDS. (2013). Core Curriculum for Holistic Nursing. Boston.
  • JAROŠOVÁ Darja a Renáta Zelníková. (2014). Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada.
  • KLUGAR Miloslav. (2015). Systematická review ve zdravotnictví.. Olomouc.
  • MASLOW, Abraham Harold. (2014). O psychologii bytí.. Praha: Portál.
  • MASTILIAKOVÁ Dagmar. (2014). Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika v moderní ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada.
  • NANDA - International. (2016). Ošetřovatelské diagnózy.. Praha: Grada.
  • PLEVOVÁ, Ilona a kolektiv. (2011). Ošetřovatelství I.. Praha: Grada.
  • TÓTHOVÁ, Valérie a kol. (2014). Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2.. Praha: Triton.
  • TSCHUDIN Verena. (2003). Ethics in Nursing. The Caring Relationship. 3.. London: Elsevier.
  • VÖRÖSOVÁ, Gabriela a kolektiv. (2007). Klasifikačné systémy a štandardizácia terminológie v ošetrovateĺstve.. Martin: Osveta.
  • WATSON, Jean. (2012). Human Caring Science.. Boston: Jones and Bartlett.
  • ŽIAKOVÁ Katarína a kol. (2007). Ošetrovateľské konceptuálne modely.. Martin: Osveta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní