| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Preissová krejčí Andrea, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Obecné pojetí antropologie jako komplex antropologie biologické, kulturní a sociální. 2. Podstata, smysl a význam antropologie. 3. Proč by antropologie měla být integrální? 4. Koncept integrální antropologie v ČR. 5. Vymezení interdisciplinární problematiky mezi antropologií, sociální psychologií, etnografií a sociologií. 6. Integrální pohled na člověka. 7. Lidské tělo, zdraví a nemoc. 8. Člověk kulturní a společenský. 9. Příspěvek filozofické antropologie. 10. Příspěvek pedagogické antropologie. 11. Systém antropologického vzdělávání a nejvýznamnější výsledky antropologických výzkumů v ČR. 12. Metody a formy spolupráce při řešení komplexních otázek mezilidských vztahů, chování a činnosti lidí v různých přírodních, kulturních a sociálních podmínkách a prostředí.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 13 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 13 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 26 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Snahy o sjednocení oborů vedly v druhé polovině 20. století k definování obecné antropologie nebo integrální antropologie. Obě pojetí antropologii definují jako celostní vědu o člověku, společnosti a kultuře, která integruje a propojuje poznání biologické a sociokulturní antropologie a dalších relevantních disciplín. Člověk je bytost daná kontinuálním prolínáním biologických, sociálních a kulturních entit a jevů. Pro antropologii je důležitý holistický ? celostní přístup, protože vždy se jedná o interdisciplinární studium a antropolog musí využívat a kombinovat všechny poznatky z jednotlivých disciplín.
                 
                Absolventi kurzu dokážou nejen uplatňovat biosociokulturní přístup při nahlížení na člověka jako součást určité skupiny, ale také využít interdisciplinární přístup k hledání řešení problémů současné společnosti. 
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Pro zvládnutí disciplíny je zapotřebí disponovat znalostmi obecné pedagogiky, obecné psychologie, filosofie, sociologie na úrovni vysokoškolského studia a historie na úrovni středních škol.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Známkou, Esej
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Účast ve výuce Vypracování seminární práce Teoretická domácí příprava 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BREZINKA, W. (1996). Filosofické základy výchovy. Praha: Zvon. 
                
 
            
                
                - 
                    Budil, I. (2003). Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    Budil, I. (2007). Za obzor západu. Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    Cichá, M., a kol. (2014). Integrální antropologie. Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    Eriksen, T. H. (2008). Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál. 
                
 
            
                
                - 
                    Fukuyama, F. (2002). Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka. 
                
 
            
                
                - 
                    Huntington, S. P. (2001). Střet civilizací. Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    KAPICA, M. (2000). Pedagogika zdraví. Opole/Olomouc: UO/UP. 
                
 
            
                
                - 
                    Kottak, C. P. (2011). Anthropology: Appreciating Human Diversity. New York. 
                
 
            
                
                - 
                    Mácha, K. (2004). 100 tezí o integrální antropologii. Olomouc. 
                
 
            
                
                - 
                    Malina, J. (2009). Antropologický slovník. Brno. 
                
 
            
                
                - 
                    MURPHY, R. F. (1998). Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Slon. 
                
 
            
                
                - 
                    Pelcová, N. (2002). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    Sokol, J. (2002). Filozofická antropologie.. Praha: Portál. 
                
 
            
                
                - 
                    Soukup, V. (2004). Dějiny antropologie. Praha: Karolinum. 
                
 
            
                
                - 
                    Wolf, J. (1992). Člověk a jeho svět. Praha: Karolinum. 
                
 
            
                
                - 
                    Wolf, J. (2002). Integrální antropologie na prahu 21. století. Praha. 
                
 
            
         
         
         
     |