1. Buňka - stavba, funkce organel, dělení buněk. Tkáně - epitelová, pojivová, svalová a nervová. 2. Soustava kosterní - tvar, povrch, vnitřní stavba, růst a vývoj, spojení kostí, kostra trupu (páteř, hrudník), kostra lebky, kostra horní a dolní končetiny. 3. Soustava svalová - stavba, složení a vlastnosti kosterních svalů. Popis hlavních svalových skupin. 4. Krev - množství, složení a funkce krve. Srdce - tvar, stavba a činnost. Krevní cévy - stavba (tepny, vlásečnice, žíly). Srdce - velký a malý krevní oběh. 5. Soustava mízní. 6. Soustava dýchací - zevní a vnitřní dýchání, nos, dutina nosní, hrtan, průdušnice, plíce. 7. Soustava trávicí - dutina ústní, hltan, jícen, žaludek, tenké střevo, tlusté střevo, slinivka břišní, játra. 8. Soustava vylučovací - ledviny, močové cesty. 9. Soustava kožní - stavba kůže, přídatné kožní útvary, tělesná teplota a její řízení. 10. Ústrojí zrakové - stavba oka, přídatné orgány oční. Ústrojí statické a sluchové. Ústrojí kožní (chlad, teplo, tlak, bolest), chuťové a čichové ústrojí. 11. Soustava nervová - rozdělení, stavba nervové buňky a reflexní oblouk. 12. Soustava nervová - hřbetní mícha, prodloužená mícha, most Varolův, mozeček, střední mozek. Soustava nervová - mezimozek, koncový mozek. 13. Obvodové nervy - nervy mozkové. Obvodové nervy - nervy míšní a nervy vegetativní. 14. Žlázy s vnitřním vyměšováním. 15. Pohlavní ústrojí mužské. Pohlavní ústrojí ženské.
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Cílem předmětu je apelovat na uchování lidského zdraví a na prevenci v péči o zdraví člověka v širokém kontextu. Důraz je kladen především na problematiku hygieny pedagogického procesu, včetně hygieny učení a hygieny školního prostředí. Dále se disciplína zaměřuje na otázky osobní a intimní hygieny dětí, na zdravotní důsledky nedostatečné hygieny, na hygienu v době infekční nemoci atd. Probírány jsou i celky vztahující se k hygieně živoního prostředí (ovzduší, voda, hluk, osvětlení, záření, bezpečná likvidace odpadů apod.). Úkolem disciplíny je také poskytnout posluchačům soubor teoretických vědomostí a praktických dovedností, které je nutné znát při poskytování předlékařské první pomoci. Seznámí se s nejčastějšími příčinami, důsledky a příznaky poškození lidského zdraví. Poznají soustavu celé první pomoci a ucelené poznatky při poskytování laické první pomoci, které odpovídají současnému stavu poznání. V rámci výuky se seznámí s poskytováním první pomoci u akutních stavů, které bezprostředně ohrožují život člověka: krvácení, poranění kostí a kloubů, zástava dýchání a krevního oběhu, šoku a bezvědomí apod.
Obsahová náplň předmětu navazuje na základní znalosti předmětu biologie na středních školách o stavbě lidského těla a předpokládá znalost pojmového aparátu středoškolské biologie člověka.
|