Předmět: Souvislá pedagogická praxe 2

« Zpět
Název předmětu Souvislá pedagogická praxe 2
Kód předmětu KAZ/KNY2@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sikorová Lucie, doc. PhDr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíl a způsobilosti: Student/ka si během souvislé pedagogické praxe prohloubí poznatky a praktické dovednosti, které následně využije ve svém profesním působení na SŠ nebo VOŠ. Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: - aplikovat poznatky z didaktiky, pedagogické diagnostiky, psychologie a dalších souvisejících předmětů zdravotně preventivního zaměření, - pracovat s pedagogickou dokumentací při přípravě vlastní výuky, - stanovovat výukovou strategii, navrhovat vhodné metody a postupy, - poznat osobnosti žáků včetně jejich případných výchovných problémů a navrhovat řešení výchovných situací, - znát povinnosti třídního učitele, - hodnotit výsledky žáků, - využívat učebnice a ostatní učební pomůcky ve vyučování, - navrhnout projekt k realizaci vybraného průřezového tématu, - reflektovat výsledky vlastních realizovaných výstupů, - analyzovat a zhodnotit náslechové hodiny na základě použití záznamového archu, - provést taxaci výukových cílů a učebních úloh z náslechové a vlastní vyučovací hodiny, zpracovat portfolio podle zadaných požadavků. - syntetizovat poznatky z předmětů modulu učitelské způsobilosti a prožitků z absolvované pedagogické praxe, - ověřit souvislost teoretických poznatků z pedagogických a psychologických disciplín a oborových didaktik na základě situací prožitých na pedagogické praxi, - reflektovat osobní zkušenosti z absolvované praxe na základě pozorování náslechových hodin a z vlastních výstupů, - porovnat svou představu o profesi s realitou školní praxe a zkušenostmi a názory pedagogů, - vyvodit z pozorování různých vyučovacích stylů učitelů pozitiva využitelná ve vlastní praxi, - zhodnotit chování žáků a řešení případných výchovných problémů, - utřídit, vysvětlit a zhodnotit jevy pozorované ve školní praxi, - provést sebereflexi v kontextu Souvislé pedagogické praxe 1 a 2, - posoudit význam praxe pro formování základů vlastních pedagogických kompetencí. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Právní normy pro střední školy. Zákoník práce. 2. Dokumentace školy. Školní vzdělávací program. Vzdělávací program vyučovacího předmětu. 3. Organizace výuky odborných předmětů na středních a vyšších zdravotnických školách, s důrazem na propojení teorie s praxí. 4. Spolupráce s klinickou praxí i dalšími právními subjekty. 5. Nácvik komunikace se žáky, učiteli, rodiči i ostatními spolupracovníky. 6. Příprava učitele na vyučování na SŠ a VOŠ. 7. Pedagogická diagnostika žáků. 8. Výukové cíle a učební úlohy. 9. Evaluace žáků s důrazem na komplexní hodnocení jejich výkonů, jak teoretického, tak i praktického charakteru, včetně dodržování etických zásad. 10. Evaluace učebních textů. 11. Reflexe souvislé pedagogické praxe. 12. Studentova sebereflexe v kontextu Souvislé praxe 2. 13. Portfolio z absolvovaných pedagogických praxí (student předkládá při státní závěrečné zkoušce z Učitelské způsobilosti).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční i kombinovaná forma studia: Student/ka je povinen / povinna plnit zadané úkoly v rámci souvislé pedagogické praxe, uvedenou praxi reflektovat a zařazovat výstupy z praxe do studentského portfolia a svého pedagogického deníku. Pro udělení zápočtu v prezenční i kombinované formě: ? Studenti / studentky se seznámí s dokumenty školy a vytvoří rozbor ŠVP příslušné střední školy, na které budou svoji Souvislou pedagogickou praxi 2 realizovat, který následně vloží do svého portfolia praxí. ? Během Souvislé pedagogické praxe 2 uskuteční student/ka náslechy a výstupy v předmětech s rovnoměrným zastoupením všech disciplín a předmětů zdravotně preventivního zaměření. Student/ka plní průběžné úkoly, které mu / jí cvičný učitel zadává, např. připravuje plán výuky, organizuje ji, tvoří úkoly pro žáky / žákyně, průběžně je hodnotí atd. Dále se účastní veškerých akcí pořádaných školou, včetně pedagogických porad, pedagogického dozoru atd. Současně postupně vytváří tzv. portfolio vlastní praxe, které zahrnuje veškeré důležité informace o jejím průběhu, včetně průběžného plnění úkolů, hodnocení cvičného učitele apod. ? Po návratu ze Souvislé pedagogické praxe 2, studenti / studentky v rámci konzultací diskutují průběh celé praxe, konkrétní situace z náslechových a vyučovacích hodin, které byly během dané pedagogické praxe fakticky realizovány. Do svého portfolia zařadí případovou studii žáka / žákyně. Zápočet bude udělen na základě výkazu praxe, výše uvedeného portfolia a hodnocení ze strany cvičného učitele. Nedílnou součástí zápočtu je reflexe praxe, na které se sám student/ka aktivně podílí.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní