Cíle a způsobilosti: Student/ka si během souvislé pedagogické praxe osvojí poznatky a praktické dovednosti, které následně využije ve svém profesním působení na SŠ nebo VOŠ. Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: - aplikovat poznatky z didaktiky, pedagogické diagnostiky, psychologie a dalších souvisejících předmětů zdravotně preventivního zaměření, - pracovat s pedagogickou dokumentací při přípravě vlastní výuky, - stanovovat výukovou strategii, navrhovat vhodné metody a postupy, - poznat osobnosti žáků včetně jejich případných výchovných problémů a navrhovat řešení výchovných situací, - znát povinnosti třídního učitele, - hodnotit výsledky žáků, - využívat učebnice a ostatní učební pomůcky ve vyučování, - navrhnout projekt k realizaci vybraného průřezového tématu, - reflektovat výsledky vlastních realizovaných výstupů, - analyzovat a zhodnotit náslechové hodiny na základě použití záznamového archu, - provést taxaci výukových cílů a učebních úloh z náslechové a vlastní vyučovací hodiny, zpracovat portfolio podle zadaných požadavků. - syntetizovat poznatky z předmětů modulu učitelské způsobilosti a prožitků z absolvované pedagogické praxe, - ověřit souvislost teoretických poznatků z pedagogických a psychologických disciplín a oborových didaktik na základě situací prožitých na pedagogické praxi, - reflektovat osobní zkušenosti z absolvované praxe na základě pozorování náslechových hodin a z vlastních výstupů, - porovnat svou představu o profesi s realitou školní praxe a zkušenostmi a názory pedagogů, - vyvodit z pozorování různých vyučovacích stylů učitelů pozitiva využitelná ve vlastní praxi, - zhodnotit chování žáků a řešení případných výchovných problémů, - utřídit, vysvětlit a zhodnotit jevy pozorované ve školní praxi, - provést sebereflexi v kontextu souvislé praxe, - posoudit význam praxe pro formování základů vlastních pedagogických kompetencí. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Právní normy pro střední školy. Zákoník práce. 2. Dokumentace školy. Školní vzdělávací program. Vzdělávací program vyučovacího předmětu. 3. Organizace výuky odborných předmětů na středních a vyšších zdravotnických školách, s důrazem na propojení teorie s praxí. 4. Spolupráce s klinickou praxí i dalšími právními subjekty. 5. Nácvik komunikaci se žáky, učiteli, rodiči i ostatními spolupracovníky. 6. Příprava učitele na vyučování na SŠ a VOŠ. 7. Pedagogická diagnostika žáků. 8. Výukové cíle a učební úlohy. 9. Evaluace žáků s důrazem na komplexní hodnocení jeho výkonu - jak teoretického, tak i praktického, včetně dodržování etických zásad. 10. Evaluace učebních textů. 11. Reflexe souvislé pedagogické praxe. 12. Studentova sebereflexe v kontextu Souvislé praxe 1. 13. Portfolio z absolvovaných pedagogických praxí (student předkládá při státní závěrečné zkoušce z Učitelské způsobilosti). Propojení na pedagogickou praxi: Student si během souvislé pedagogické praxe osvojí poznatky a praktické dovednosti, které následně využije ve svém profesním působení na SŠ nebo VOŠ.
|
nespecifikováno
Prezenční i kombinovaná forma studia: Student/ka je povinen / povinna plnit zadané úkoly v rámci souvislé pedagogické praxe, uvedenou praxi reflektovat a zařazovat výstupy z praxe do studentského portfolia a svého pedagogického deníku. Pro udělení zápočtu v prezenční i kombinované formě: - Studenti / studentky se seznámí s dokumenty školy a vytvoří rozbor ŠVP příslušné střední školy, na které budou svoji Souvislou pedagogickou praxi 1 realizovat, který následně vloží do svého portfolia praxí. - Během Souvislé pedagogické praxe 1 uskuteční student/ka náslechy a výstupy v předmětech s rovnoměrným zastoupením všech disciplín a předmětů zdravotně preventivního zaměření. Student/ka plní průběžné úkoly, které mu cvičný učitel zadává, např. připravuje plán výuky, organizuje ji, tvoří úkoly pro žáky, průběžně je hodnotí atd. Dále se účastní veškerých akcí pořádaných školou, včetně pedagogických porad, pedagogického dozoru atd. Současně postupně vytváří tzv. portfolio vlastní praxe, které zahrnuje veškeré důležité informace o jejím průběhu, včetně průběžného plnění úkolů, hodnocení cvičného učitele apod. ? Po návratu ze Souvislé pedagogické praxe, studenti / studentky v konzultacích diskutují průběh celé praxe, konkrétní situace z náslechových a vyučovacích hodin, které byly během dané pedagogické praxe fakticky realizovány. Do svého portfolia zařadí případovou studii žáka / žákyně. Zápočet bude udělen na základě výkazu praxe, výše uvedeného portfolia a hodnocení ze strany cvičného učitele. Nedílnou součástí zápočtu je reflexe praxe, na které se sám student/ka aktivně podílí.
|