Cíle a způsobilosti: Cílem předmětu je pochopit složitost lidské sexuality, se zohledněním všech základních interdisciplinárních souvislostí, a proniknout do její podstaty. To vše ve smyslu aplikačním, tj. aplikace poznatků z antropologie sexuality do pedagogické praxe. Antropologie sexuality staví na dvou hlavních perspektivách nahlížení na lidskou sexualitu - biologickém determinismu na straně jedné a determinismu sociokulturním na straně druhé, přičemž snahou je oba tyto přístupy vidět jako vzájemně propojené a vyvážené. Antropologie sexuality lidskou sexualitu reflektuje i v historickém kontextu, z hlediska evolučního, ale také psychologického, sociologického a politologického. Klíčovým přístupem však je pohled biologický a medicínský a pohled kulturologický a etologický. Sexualitu, zahrnující reprodukční i nereprodukční sexuální chování obvykle vidíme dichotomicky, pohledem "mužským" a "ženským", avšak toto vidění je do značné míry zjednodušené, někdy přímo zkreslené. Také těmto otázkám, včetně tematiky sexuální identity, sexuální orientace a sexuálních emocí je v antropologii sexuality věnován poměrně značný prostor. Velký prostor je v antropologii sexuality věnován možným varietám sexuálního chování, do nichž zahrnujeme i ty sexuální praktiky, které můžeme považovat za menšinové nebo alternativní. Standardně na ně nahlížíme prostřednictvím kulturně relativistického přístupu. Specifickou oblastí antropologie sexuality pak je tematika sexuality v umění a virtuální sexuality. Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny - lidskou sexualitu chápat komplexně - v biologických, psychologických, sociálních, kulturních a spirituálních souvislostech; - intervenovat ve prospěch "minoritních sexualit" - v kontextu potřeb inkluzivního vzdělávání; - ovládat vhodné strategie, směřující k posilování reprodukčního zdraví, s respektem ke skupinovým i individuálním odlišnostem v sexuálním chování lidí; - ovládat vhodné - aktivizační didaktické metody, postupy a techniky, které - coby budoucí učitelé - budou způsobilí aktivně používat v pedagogické praxi. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Úvod do problematiky lidské sexuality. Antropologie sexuality a její využití v pedagogické praxi; 2. Lidská sexualita jako nesmírně složitý biologicky, psychicky, sociálně, kulturně a spirituálně podmíněný fenomén; 3. Sexualita jako předmět výzkumu; 4. Vývoj lidské sexuality. Fylogeneticky a ontogeneticky podmíněné mechanismy lidské sexuality; 5. Sexualita jako reprodukční chování; 6. Sexualita jako nereprodukční chování; 7. Biologické a medicínské aspekty lidské sexuality; 8. Psychologické, sociologické, kulturologické, religionistické a politologické souvislosti lidské sexuality; 9. Kulturní variety sexuálního chování; 10. Sexuální symbolika. Sexualita "na odiv" a sexualita tabuizovaná; 11. Sexualita v umění a v médiích; 12. Minoritní sexuality" a inkluzivní vzdělávání; 13. Pedagogické a didaktické souvislosti antropologie sexuality. Propojení na pedagogickou praxi: V rámci přípravy na výuku konkrétního předmětu / ve vazbě na vhodné téma / během souvislé pedagogické praxe student/ka implementuje vybrané téma z oblasti antropologie sexuality do této přípravy. Po realizaci výuky student/ka reflektuje praktické zkušenosti s výukou, jejíž součástí bylo uvedené téma.
|