Cíle a způsobilosti: Student/ka je formován/a a rozvíjen/a v oblasti zdravotní gramotnosti, tak aby dosáhl/a tzv. nejvyšší / kritické úrovně zdravotní gramotnosti. Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: - vysvětlit vlastními slovy základní kategorie: podpora zdraví, výchova ke zdraví, zdravotní gramotnost, - kategorizovat úrovně a dimenze zdravotní gramotnosti, - definovat základní teorie a modely zdraví a nemoci, - vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu (výživa; pohybová aktivita; biorytmy; rizikové oblasti ? závislostní chování ? alkohol, kouření, drogy, nelátkové závislosti; rizikové sexuální chování; poruchy příjmu potravy aj.), - popsat princip prevence (zejména primární, resp. všeobecné), - odůvodnit vliv životního stylu a přístupu ke zdraví na rozvoj neinfekčních epidemií (tzv. civilizační nemoci), - argumentovat pro aktivní přístup ke zdraví a odpovědnosti za zdraví své i ostatních, - objasnit vztah odpovědnosti učitele (vychovatele) za ochranu zdraví žáků, - interpretovat implementaci podpory zdraví do kurikulárních dokumentů (detailně bude rozvíjeno v disciplíně Podpora zdraví v kurikulu středních škol), - prokázat přehledovou znalost projektů a programů k podpoře zdraví, zejména komunitních projektů WHO, dlouhodobě realizovaných v ČR ve školách všech typů (ve spolupráci s MŠMT ČR a MZ ČR), - analyzovat podporu zdraví v EU a ve světě, - připravit propracovanou metodiku výuky zacílené do oblasti zdravotní gramotnosti / podpory zdraví, ve vazbě na předměty zdravotně-preventivního zaměření na středních, případně vyšších odborných zdravotních školách. Témata: Pojmový aparát (zdraví, nemoc, podpora zdraví, výchova ke zdraví, zdravotní gramotnost, determinanty zdraví, životní styl, aktivní přístup ke zdraví, zodpovědnost za zachování zdraví); teorie zdraví a nemoci; protektivní a rizikové faktory životního stylu (zejména výživa a pohybová aktivita); dimenze a úrovně zdravotní gramotnosti; úroveň ZG v ČR; epidemie chronických neinfekčních nemocí, jako nejčastější příčina nemocnosti a úmrtnosti populace a jejich prevence; pedagog a zdraví žáků (bezpečnost a ochrana zdraví); výchova ke zdraví v kurikulu vzdělávací soustavy v ČR (základní informace); prezentace organizací, programů a projektů k podpoře zdraví a zdravému životnímu stylu s akcentem na vyšší sekundární vzdělávání. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti budou při realizaci hospitací (průběžné pedagogické praxe) na středních školách detekovat oblasti související s podporou zdraví, výchovou ke zdraví a zdravotní gramotnosti v závislosti na probíraném tématu. Po hospitacích pak bude probíhat rozbor a diskuse na základě pozorované edukační reality a studia teoretických podkladů. Budou využívány modelové situace a jejich rozbor, ukázky videí a jejich analýza.
|