Předmět: Metodický seminář - ochrana veřejného zdraví, hygiena a epidemiologie 2

« Zpět
Název předmětu Metodický seminář - ochrana veřejného zdraví, hygiena a epidemiologie 2
Kód předmětu KAZ/KNOV@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle a způsobilosti: Předmět je zaměřen na možnosti využití moderních metod výuky, včetně materiálních didaktických prostředků v oblasti ochrany veřejného zdraví, hygieny a epidemiologie. Student si tak v metodickém semináři osvojí nejen poznatky z uvedených disciplín, ale též komplexní didaktické kompetence pro vybrané tematické oblasti didaktika ochrany veřejného zdraví, hygieny a epidemiologie, jež povedou k efektivní transformaci obsahu do edukační reality vyššího sekundárního vzdělávání. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: Teoreticky i didakticky obsáhnout vybrané tematické celky ochrany veřejného zdraví, hygieny a epidemiologie, tj. - orientovat se v poměrně širokém okruhu témat z oblasti ochrany veřejného zdraví, hygieny a epidemiologie, - znát vlivy vybraných faktorů životního a pracovního prostředí na zdraví člověka, - pojednat o nákazách spojených se zdravotní péčí (HCAI) a jejich prevencí, - pohovořit o aktuálním výskytu infekčních a chronických neinfekčních onemocněních v České republice, o možnostech jejich prevence, - diskutovat o tématech disciplíny s vyučujícími i mezi sebou, - správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické) pro vybrané tematické celky ochrany veřejného zdraví, hygieny a epidemiologie, - posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce vybraných tematických celků ochrany veřejného zdraví, hygieny a epidemiologie, - definovat a využívat moderní didaktické postupy a materiální didaktické prostředky ve výuce zdravotně-preventivních předmětů, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku vybraných tematických celků ochrany veřejného zdraví, hygieny a epidemiologie, - využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku vybraných tematických celků ochrany veřejného zdraví, hygieny a epidemiologie, - klasifikovat a aplikovat vhodné učební úlohy pro vybrané tematické celky ochrany veřejného zdraví, hygieny a epidemiologie, - získat didaktickou kompetenci k realizaci výuky v edukační realitě vyššího sekundárního vzdělávání. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Ochrana veřejného zdraví ? legislativa a strategické dokumenty, organizace a programy podporující zdraví, monitoring zdraví a životního prostředí, indikátory zdraví, základní ukazatele zdravotního stavu populace. 2. Seznámení studentů s hygienou a epidemiologií jako preventivními klinickými obory, jež se zaměřují na péči o zdraví člověka. Jejich význam pro podporu a ochranu zdraví. Shrnutí základní terminologie. 3. Hygiena všeobecná a komunální ? životní prostředí a jeho působení na zdraví člověka (voda, půda, ovzduší, hluk, umělé osvětlení aj.; syndrom nezdravých budov). 4. Hygiena práce ? BOZP, kategorizace prací, rizikové faktory pracovního prostředí, ochranné pomůcky, nemoci z povolání, zdravotní způsobilost, pracovní lékařství. 5. Epidemiologie úrazů ? statistika, rizikové faktory, možná prevence. 6. Aktuální přehled výskytu infekčních onemocnění v České republice, systém jejich evidence, nákazy podléhající hlášení. 7. Nákazy spojené se zdravotní péčí (otázka vzniku, šíření, rezistence a možné prevence, opatření při výskytu, dezinfekce, sterilizace, péče o pomůcky, hygiena rukou), hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení, prevence poškození zdraví zdravotnických pracovníků. 8. Epidemiologie chronických neinfekčních onemocnění (např. bolestí zad, obezity, nádorových onemocnění, kardiovaskulárních, metabolických či autoimunitních chorob) ? možnosti prevence nemocí hromadného výskytu. 9. Hygiena výživy ve vztahu ke zdravotnímu stavu obyvatelstva (složení potravy, výživová doporučení, zdravotní rizika z potravy, nutriční monitoring, spotřeba potravin v ČR atd.). 10. Epidemiologie závislostí ? na tabáku, alkoholu, psychofarmacích. 11. Moderní výukové metody a materiální didaktické prostředky a jejich využití v předmětné problematice.

Předpoklady
Studijní výsledky budou ověřovány v průběhu semestru v rámci seminářů, ve kterých budou studenti / studentky aktivně sami / samy vystupovat a prokazovat tak svou schopnost propojení teorie s praxí. Na závěr pak budou studijní výsledky ověřeny kolokviem.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní