Cíle a způsobilosti: Předmět je zaměřen na možnosti využití moderních metod výuky, včetně materiálních didaktických prostředků v oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí a veřejného zdraví. Student/ka si tak osvojí nejen poznatky z uvedených disciplín, ale také základní postupy a metody práce využitelné ve výuce zdravotně-preventivních předmětů na středních a vyšších odborných školách. Po absolvování předmětu by měli / měly být studenti / studentky schopni / schopny: - orientovat se v poměrně širokém okruhu témat z oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí a veřejného zdraví, - znát právní předpisy vztahující se k ochraně obyvatelstva, - vysvětlit postavení a koordinaci složek IZS, - definovat základní pojmy vztahující se k ochraně obyvatelstva, - uvědomit si důležitost havarijního plánování, - analyzovat problematiku humanitární pomoci, - připravit propracovanou metodiku výuky v oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí, ve vazbě na předměty zdravotně-preventivního zaměření na středních, případně vyšších zdravotních školách. - využívat moderní didaktické postupy a materiální didaktické prostředky ve výuce zdravotně-preventivních předmětů ? v oblasti ochrany obyvatelstva za mimořádných událostí. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Ochrana obyvatelstva, úvod, terminologie, historie v ČR 2. Ochrana obyvatelstva na národní úrovni ČR a mezinárodní úrovni (EU, WHO, NATO atd.). 3. Postavení orgánů veřejné správy v přípravě na řešení mimořádných událostí a provádění záchranných a likvidačních prací. 4. Právní předpisy, koncepce ochrany obyvatelstva, opatření a plánování v ČR, způsoby varování a vyrozumění. 5. Evakuace, nouzové přežití obyvatelstva, ukrytí, individuální ochrana, zajištění a označení nebezpečných oblastí a dekontaminace. 6. Postavení a koordinace složek integrovaného záchranného systému. 7. IZS a krizové řízení. 8. Záchranné útvary, systémy a složky v ČR a EU a jejich způsob využití v ochraně obyvatelstva ČR. 9. Humanitární pomoc. 10. Havarijní plánování. 11. Povodně a povodňový plán. 12. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2025 s výhledem do roku 2030. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti budou v rámci cvičení vystupovat se svými pracemi na zvolené téma a z pozice vyučujícího aktivně předávat ? za využití moderních výukových metod a materiálních didaktických prostředků ? získané poznatky svým kolegům. Kromě zpracování odborných podkladů si tak i prakticky vyzkouší různé didaktické postupy a trendy ve vyučování.
|